Výročí 11. září přilákalo hackery, podvodníky i kreativce

O tom, jak se velké události dnešní doby promítají na internet a sociální média především, píšeme pravidelně a rádi. Takové okamžiky „odhalení“ totiž pomáhají skutečně poznat a pochopit možnosti a společenské postavení současných sociálních sítí. Ať už to bylo nedávno při nepokojích v Londýně, při zabití Usámy bin Ládina, během revoluce v Egyptě, po zemětřesení na Haiti nebo „jen“ při českých povodních. Zajímavým, i když s ohledem na desetiletý odstup méně vypjatým příkladem, může být i včerejší výročí útoků z 11. září 2001.

Příležitost dělá zloděje

Jednou z významných událostí se stalo hacknutí Twitter účtu stanice NBC News (@NBCNews), další ze série podobných událostí ukazujících na důležitost důkladného zabezpečení online sociální přítomnosti pro významná zpravodajská média a velké značky (naposledy byly cílem Fox News). Skupina hackerů, která se označila jako The Script Kiddies, prostřednictvím ukradeného účtu šířila falešnou zprávu o únosu letadla a útoku na Ground Zero.

Twitter zareagoval poměrně rychle a propagovaný účet @s_kiddies přestal brzy existovat. Akci každopádně dost ostře a v podstatě jednohlasně odsoudila americká média i významné blogy jako úlet, který rozhodně nemá nic společného s cíli hacktivismu. Stanice následně hrozbu paniky hasila nejen na Twitteru, ale také přímo v televizním vysílání.

Kromě toho bezpečnostní firma Bitdefender upozornila, že se na zájem uživatelů internetu o tématiku teroristických útoků dobře připravili také tvůrci nejrůznějších podvodných stránek. Její výzkumníci zaznamenali například vznik webů se škodlivým obsahem, které reagují na klíčová hesla jako „Bin Laden alive“, „in-depth details about the terrorist attack“, „police investigation results“ nebo „towers going down“. Většina podobných stránek obsahovala odkazy na nebezpečné programy, phishing, vydávaly se za charitativní projekty nebo lákaly na falešné suvenýry.

Společnost také již před víkendem vydala varování, podle nějž se značky přítomné na sociálních sítích jako je Twitter nebo Facebook mají připravit na rostoucí aktivitu hackerů a tedy i možné pokusy o převzetí účtů.

Před deseti lety a dnes

Kromě cíle hackerů se ovšem Twitter stal také vyhledávaným místem pro všechny, kdo se chtěli podělit o svoje vzpomínky na 11. září 2001 prostřednictvím některého z mnoha hashtagů jako #911, #onSept11 nebo #911memorial. Sdílení vzpomínek s ostatními uživateli se ostatně stalo hlavním a asi nejrozšířenějším způsobem, jak lidé internet a sociální sítě využili. Kdo chce, ten se může příběhy probírat celé hodiny, ať už přímo na Twitteru, nebo v třeba diskuzích pod články (viz. TechCrunch, Mashable, Business Insider a další).

Na Twitteru se také rozšířilo obohacování profilových obrázků o červenou stužku v rámci akce „Wear red on 9/11“. Kreativci Arild Orholm, Rafael Andrade a Arik Fraimovich pro tento účel vytvořili dokonce speciální stránku www.wearredon911.com (@wearREDon911) s jednoduchou aplikací, která jediným kliknutím přidává červenou stužku k profilové fotografii každého zájemce.

V souladu s úvodem našeho článku se na historicko internetový aspekt výročí ze zajímavého úhlu pohledu podíval Todd Wasserman, který sestavil přehled domovských stránek velkých zpravodajských serverů a portálů z 11. září roku 2001.

Je docela dobře vidět, kolik (a zároveň jak málo) se toho za poslední dekádu změnilo.

Vzpomínka slovem, obrazem i dolarem

K výročí se přímo postavil také Facebook, který ve spolupráci The National September 11 Memorial & Museum už minulý týden ve středu spustil stránku a aplikaci, jejímž prostřednictvím mohli uživatelé zveřejňovat a sdílet své vzpomínky a vzkazy a uctít tak památku zemřelých. Aplikace sama pak vybrala některého z tisíců mrtvých a přiřadila příspěvek konkrétnímu člověku, případně si mohli uživatelé věnování vybrat sami. Stránku zároveň propagovala celá řada významných Pages, například ty patřící jednotlivým členům Kongresu.

Hned několik různých iniciativ pak umožnilo přispívat online na dobročinné projekty spojené s výročím, například společenství Action America zastoupené firmami jako jsou AOL a Twitter, oficiální projekt Bílého domu Serve.Gov nebo The 9/11 Tribute Movement, které se zase opírá o celou řadu celebrit a dobrovolníků.

Vaší pozornosti také určitě doporučujeme pestrý přehled krátkých animovaných snímků, jejichž prostřednictvím na 11. září zavzpomínali tvůrci videa z více než 30 států v rámci projektu „9/11. It’s been ten years“. V této souvislosti stojí za zmínku i fakt, že také Facebook výjimečně odvysílal snímek “9/11: 10 Years Later – An Evening of Remembrance and Reflection” od John F. Kennedy Center for the Performing Arts prostřednictvím stránek Kennedy Center a The New Republic.