Tesco se pouští do on-line videa. V Británii začalo konkurovat Netflixu i Amazonu

Největší světová video služba Netflix se může začít trochu bát o britský trh. Domácí Tesco mu chce totiž pobyt na britských ostrovech pěkně znechutit. Obchodní řetězec výrazně zvýšil investice do své služby Blinkbox, která nabízí tisíce filmů, seriálů, e-knih a hudby.

Blinkbox navíc umí streamovat video do počítačů, tabletů, televizí, ale třeba i do konzolí PlayStation 3. Tesco se tak řadí do skupiny progresivních obchodníků, kteří vycítili šanci na nové zisky z digitálu. Podobný nápad jako Tesco měl už i Wal-Mart. Ten koupil už před třemi lety video-on-demand službu Vudu. On-line službu se zábavou provozuje i další britský řetězec J Sainsbury Plc.

Trh se stahovaným videem roste přibližně o sedmnáct procent ročně a do čtyř let by se na něm mělo protočit dvacet miliard dolarů. Tedy alespoň podle konzultační firmy Technavio. V Británii by mělo mít do tří let zkušenost s online videem 40 milionů obyvatel, skoro o čtvrtinu víc než v roce 2012. „Je to vzrušující, roste to velmi, opravdu velmi rychle,“ tvrdí šéf Blinkboxu v rozhovoru pro Bloomberg.

 

Věrnost a milionová armáda off-line zákazníků

Obchodní řetězce mají proti čistě online službám výhodu ve své zákaznické databázi. Miliony lidí navštěvuje jejich obchody, má jejich věrnostní kartičky a to všechno se dá jednoduše zpeněžit i mimo čtyři stěny prodejny. „V okamžiku, kdy budou uživatelé vyměnit body za velký nákup vyměnit na webu za film, vzniká problém Netflixu, Amazonu, ale třeba i iTunes,“ tvrdí analytik Verdict Research Michael Perry.

Na britském internetu tak začíná boj o video. Netflix a Lovefilm nabízí měsíční předplatné za necelých šest liber. Proti tomu Milion zákazníků Blinkboxu si mohou koupit jakýkoliv film nebo video stejně jako na iTunes. Navíc Blinkbox si věří i v tom, že dokáže získat premiérové filmy v okamžiku, kdy vychází na DVD. „Jsme schopni nabídnout filmy až o rok dříve než konkurence,“ tvrdí Michael Comish, zakladatel Blinkboxu.

Snímek obrazovky 2013-08-20 v 17.11.37

Český fanoušek on-line videa je ale opět mimo. Tuzemské Tesco si zatím vystačí s virtuálním operátorem a s on-line nákupy a rozvážkou. Ostatní řetězce jsou ale v tuzemsku stejně konzervativní.