Tech firmy se vrhly na Super Bowl, od The Daily po Groupon

Dodnes nejslavnější reklama na technologickou firmu se objevila právě během této události v roce 1984, když si Apple za 1,6 milionu dolarů zajistil jediné odvysílání svého spotu na Macintosh. A přišli i další, například symbol dot-comové bubliny Pets.com, který během necelých dvou let fungování dokázal zlikvidovat investici 300 milionů dolarů. Pak bylo dlouho ticho, až loni přišel Google se svou reklamou „Parisian Love“ a letos se hráz definitivně protrhla.

Tento rok se v reklamě během Super Bowlu poprvé objevil twitterovský hashtag (#ProgressIs ve sporu od Audi), Facebook si zahrál v reklamě na Chevrolet, v reklamě na animovaný film Rio od 20th Century Fox si zase zahrála malou roli populární aplikace Angry Birds, jejíž fanoušci si dokonce mohli ve hře odemknout bonusovou úroveň (viz. 27. vteřina videa), a pozadu nezůstal ani Foursquare.

Povyk kolem Grouponu

Jednoznačně nejvýrazněji se letos zapsal slevový server Groupon, velkou pozornost přitáhlo už jeho rozhodnutí televizní reklamu odvysílat. Dosud byl známý především pečlivými investicemi do snadno měřitelné reklamy na Googlu a Facebooku a přísnou kontrolou toho, kolik ho stojí noví uživatelé. Jednorázová reklama za tři miliony dolarů je toho pravým opakem. Mluví se hned o několika důvodech tohoto kroku – stále reálnější konkurence ze strany rychle rostoucího serveru LivingSocial, navíc podpořená malou loajalitou zákazníků, snaha prosadit slovo „groupon“ jako obecný pojem a také to, že i LivingSocial odvysílal svou reklamu.

Groupon se navíc rozhodl diváky nešetřit a ve svých spotech si neváhá dělat legraci třeba z vymírání velryb (viz. video výše) nebo ze situace v Tibetu (viz. video níže). První reklama se dotkla mnoha obyčejných lidí, druhá dokonce pobouřila i Čínu, kde přitom má Groupon nemalé plány. Groupon svůj postoj vysvětluje na oficiálním blogu, to nicméně nic nezměnilo na tom, že jak ukázal nedávný průšvih značky Kenneth Cole, lidé jsou na takové věci citliví a sázka na smysl pro humor se nemusí vyplatit.

Dotírající LivingSocial

Abychom neopomenuli ani již zmíněný server Living Social, tady je jeho spot. I ten si vybral cestu nadsázky, přeci jen je ale při jejím použití znatelně umírněnější.

Přinejmenším pokud jde o Twitter platí, že negativní reklama je také reklama. Analytická služba TweetReach sestavila žebříček deseti značek inzerujících během Super Bowlu, jejichž jména se na Twitteru objevila nejčastěji. Zatímco Groupon si získal přes 20 tisíc tweetů, LivingSocial se do TOP10 neprobojoval.

1. Doritos – 56,000+ tweetů
2. Chrysler – 39,000+ tweetů 
3. Pepsi – 32,000+ tweetsů
4.-5. Best Buy – 26,000+ tweetů 
4.-5. Volkswagen – 26,000+ tweetů 
6. Anheuser-Busch – 25,000+ tweetů 
7. Groupon – 22,000+ tweetů
8. GoDaddy.com – 19,000+ tweetů 
9. Chevrolet – 18,000+ tweetů
10. Audi – 14,000+ tweetů

Zajímavý je ovšem i pohled na to, jaká slova se ve spojení se slovem Tibet na Twitteru nejčastěji objevovala – bad, taste, offensive, kenneth cole či fail nejsou zrovna ta, která by si asi Groupon představoval.

The Daily a ti další

Tři miliony dolarů neváhal do své vizuálně působivé prezentace investovat ani The Daily, čerstvě spuštěný deník pro iPady. Podobně jako u Grouponu či Living Social je fascinující, kolika peněz a pozornosti se dostává službě, jejíž trh před rokem takřka neexistoval.

Tím to ale zdaleka nekončí a o pozornost masového publika se přihlásila celá řada dalších služeb. Podívejte se a posuďte sami, jestli stojí za to.

HomeAway.com

CareerBulider.com

Cars.com

Teleflora.com

GoDaddy.com

Chatter.com

ETrade.com

Jestli vás zajímají další fakta, podívejte se třeba na tuto obří infografiku shrnující vše, co souvisí se Super Bowlem a reklamou, nebo na několik statistik o dopadech celé akce na sociálních médiích.

Via BI, TC, RWW