Tak kdo nakonec dá až 5 miliard za Groupon? Asi Google

Před dvěma týdny se ještě mluvilo o tom, že Groupon pouze hledá investory při novém zhodnocení na 3 miliardy dolarů, aby rozšířil svůj kapitál pro další expanzi. Dnes už je ale nad slunce jasné, že by se jeho vlastníci nebránili ani úplnému prodeji, pokud někdo přijde s dostatečně atraktivní nabídkou. Obratem se ozvalo Yahoo a za službu je údajně ochotné zaplatit částku mezi třemi a čtyřmi miliardami dolarů. A tím to zdaleka nekončí.

Dlouho na sebe nenechal čekat ani vyhledávací a reklamní gigant Google, který první nabídku Yahoo dokonce přebyl částkou mezi čtyřmi a pěti miliardami dolarů. Groupon tuto přibližnou sumu ochotně sdělil médiím, čímž se snaží nalákat další možné investory, kteří by byli ochotní zaplatit ještě více. Je ale otázkou, kolik potencionálních kupců na světě vlastně existuje.

Jestli někdo, tak Google

Minulý týden se vyrojily zprávy, že dalším potenciálním kupcem bude eBay. Přestože má dost relevantních důvodů ke koupi Grouponu, podle aktuálních informací Business Insideru odvolávajících se na zdroje uvnitř společnosti nicméně z jeho strany žádná faktická nabídka nepřišla. Navzdory předchozím spekulacím tak pravděpodobně nejsou zástupci eBay do celého procesu nijak zainteresovaní.

Přebije tedy někdo čtyř až pěti miliardovou nabídku Googlu? Média a analytici se shodují, že je to jen málo pravděpodobné. Společnosti, které by si mohly dovolit koupit Groupon za cenu kolem až pěti miliard dolarů a měly by k tomu zároveň nějaký strategický důvod, lze spočítat doslova na prstech jedné ruky. Kromě již zmíněného Googlu, Yahoo a eBay k nim patří ještě Amazon a Microsoft.

Jenže Yahoo si podle odborníků ve skutečnosti nemůže dovolit takovou sumu zaplatit, eBay o koupi zjevně nemá přílišný zájem a Microsoft nemá moc důvodů, proč by se měl zapojit do tohoto stále dost nového a neprozkoumaného odvětví online byznysu. Větší smysl už by dávalo, kdyby s nabídkou přišel Amazon. Pro Amazon by taková koupě byla strategicky ještě zajímavější, než pro Google. Problém je ale ve finanční základně Amazonu – jeho tržní hodnota je „pouhých“ 75 miliard dolarů, což je výrazně méně než hodnota Googlu (190 miliard). Relativní cena Grouponu je tedy i pro Amazon pravděpodobně příliš vysoká. A Amazon navíc nepotřebuje další pohon k růstu zdaleka tak zoufale, jako je tomu u Googlu.

Mlčeti zlato

Groupon by si ovšem měl dát pozor, aby se svým vyčkáváním a hledáním dalších potenciálních nabídek prostřednictvím médií nepřestřelil. Před rokem už Google z jednoho podobného obchodu vycouval. Chtěl koupit Yelp, ale poté, co začaly ze strany Yelpu unikat informace o vyjednávání na server TechCrunch, z jednání odstoupil. Zdroj Business Insideru tehdy doslova uvedl, že „Google je rozhodnutý neuzavírat obchody vyjednané skrze média“.

Jak to tedy celé dopadne? Přidá se k potenciálním kupcům ještě někdo další, kývne Groupon na zatím údajně nejvyšší nabídku Googlu, nebo zvolí úplně jiný postup? Pro Groupon by takové peníze rozhodně nebyly špatnou odměnou za dva roky práce a navíc by se tak zbavil výrazné části rizika na úkor kupce.

Via BI