Studie: Apple zcela dominuje technologickým zprávám

Někteří lidé hračky od Applu milují, jiní je nesnáší a velké spoustě lidí jsou úplně ukradené. Jedna věc ale spojuje všechny – zprávy o dění kolem téhle společnosti se zaručeně dostanou ke každému bez ohledu na jeho názory. Nesoulad mezi pozicí na trhu a mediálním pokrytím zaujal i výzkumníky z Pew Research Center, kteří se to rozhodli prověřit poctivou kvantitativní analýzou. A zcela jasně se potvrdilo, že značka Apple v tomto ohledu funguje doslova jako magnet. Existence tohoto článku budiž dalším důkazem.

Kam se hrabe Google

Průzkum probíhal přesně rok, od června 2009 do června 2010, a předmětem zkoumání byl obsah technologického zpravodajství více než padesáti různých novin, webů a stanic. Výsledky prokázaly dlouho přítomný pocit až nad očekávání. Více než 15 procent všech zpráv bylo věnováno primárně Applu, který tak překonal i dlouhodobého miláčka médií Google (11,4 procenta) a zcela rozdrtil Microsoft s pouhými třemi procenty.

Představení nového iPhone bylo ve sledovaném roce druhou nejsledovanější technologickou událostí vůbec, když si zajistilo 6,4 procenta všech zpráv. Na velmi dobré čtvrté pozici pak skončilo také představení iPadu, tomu patřilo 4,6 procenta mediálního prostoru. Při pohledu na reálnou velikost uživatelské základny je pozoruhodné zejména srovnání s Microsoftem. Ten ve stejném období představil svůj nový operační systém, čemuž se ovšem věnovalo jen půl procenta všech zpráv.

O lidech pro lidi

Není proto divu, že řadu lidí při pohledu na přesná čísla překvapí, jak malý podíl vlastně Apple na trhu má. Podle autorů průzkumu dokáže přitáhnout pozornost novinářů především díky tomu, že jsou jeho inovativní produkty představovány velmi veřejným způsobem a se silnou odezvou ze strany oddaných zákazníků. Svou roli hrají také velká očekávání spojená s každým novým zařízením.

Ze studie zároveň vyplynulo, že média nahlížejí na nové technologie poněkud rozdvojeně. Nejsilnějším sdělením sice bylo to, že technologie činí naše životy snadnějšími a efektivnějšími, hned druhým nejčastějším sdělením ovšem bylo varování před riziky pro uživatelskou bezpečnost a soukromí. Mimochodem, vůbec nejsledovanějším tématem za celý rok bylo posílání sms zpráv během řízení, kterému se věnovalo 8,5 procenta všech zpráv.

Via NYT