Spameři vydělávají na Facebooku 200 milionů dolarů ročně

Výnosností spamu na největší sociální síti se zabývali dva italští výzkumníci, Andrea Stroppa and Carlo De Micheli. Podle jejich zjištění se spamování i přes všechny snahy Facebooku mu zabránit jednoduše vyplatí.

Výsledky své studie představili včera v Guardianu. Asi nejzajímavější jsou čísla vážící se k hodnotě odkazů, které spameři umísťují na své fanouškovské stránky. Pokud je odkaz publikován na stránce, která má 30 tisíc fanoušků, vydělá jim v průměru 13 dolarů. Na stránce se 100 tisíci fanoušky už to je 58 dolarů. K zakrytí toho, kam jejich odkazy skutečně vedou, spameři využívají zkracovací služby typu Bit.ly. Tato strategie jim sice přináší vyšší zisky, zároveň ale také dává výzkumníkům možnost sledovat počty prokliků jednotlivých odkazů.

Spamovací fanouškovskou stránku je nejprve třeba vybudovat, při čemž se samozřejmě její tvůrci spamu také nijak neštítí. Ve chvíli, kdy na ní mají dostatek fanoušků, začnou publikovat odkazy, na kterých vydělávají. To je možné různými způsoby – přivést uživatele na stránku s malwarem, přivést uživatele na stránku, která spamerovi vydělá s pomocí reklamy či ankety, nebo si za publikování odkazu nechat jednoduše zaplatit.

Ceny odkazů výzkumníci propočítávali podle třetí varianty, přímo zaplacených odkazů, které byly u spamerských stránek podstatným obchodním modelem. Tuto cenu získávali z nabídek publikovaných na diskuzních fórech, kde se prodej odkazů domlouval. Odkaz na stránce s 30 tisíci fanoušky zde stál od 8 do 20 dolarů, odkaz na stránce se 100 tisíci fanoušky od 35 do 100 dolarů.

Z počtu stránek, které objevili, a frekvence, s jakou tyto stránky příspěvky publikovaly, výzkumníci dopočítali roční zisky spamerů v rozmezí 87 až 390 milionů dolarů ročně. Když do výpočtu přidali jako proměnnou i počty fanoušků sledovaných stránek, dopracovali se k průměrné částce těsně přes 200 milionů ročně.

Zajímavostí je, že na tomto modelu nepřímo profituje i Google. Jeho reklamy Adsense se totiž nacházely na 9 procentech stránek, na které spamovací odkazy vedly. Ze zisků z této reklamy samozřejmě Googlu náleží podíl.