Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že odkazy nejsou nelegální

Internetové odkazy prý nejsou nelegální, alespoň podle Soudního dvora Evropské unie. Ten rozhodoval v předběžné otázce vznesené švédským soudem ve sporu mezi novináři a agregátorem zpráv.

Odkazovat na veřejný obsah, který již je na internetu bez omezení přístupný, je v pořádku. Jakkoliv vám možná přijde zbytečné to zdůrazňovat, nepřišlo to zbytečné Soudnímu dvoru Evropské unie. Ten se musel k této otázce vyjádřit v případu sporu mezi švédskými novináři a agregátorem zpráv, který odkazoval na jejich články.

Novinářům se nelíbilo, že odkaz představuje, slovy zákona, “zpřístupňování díla veřejnosti”, ke kterému ovšem má podle evropské legislativy právo jen autor díla. Soud se ale s jejich námitkou vypořádal po svém. Podle něj sice odkaz skutečně takové zpřístupňování díla veřejnosti představuje, protiprávní ale bude pouze v případě, že zpřístupňuje dílo “nové veřejnosti”. Novou veřejností se pak myslí lidé, pro které dílo dosud nebylo přístupné ani teoreticky.

Pokud tedy je například článek vydán veřejně, a není omezen okruh těch, kteří si ho na stránkách mohou prohlédnout (například paywallem, registrací ap.), nemůže ani odkaz na takový článek porušovat autorská práva. To platí obdobně i u jiného obsahu. Soud se nicméně zabýval pouze variantou, kdy byl obsah, na který je odkazováno, zpřístupněn se svolením autora, tedy legálně. V případě, že již původní zpřístupnění veřejnosti bylo nelegální, a šlo o obsah porušující autorská práva, může tedy být situace jiná. Na tuto otázku dotčené  rozhodnutí SDEU ale výslovnou odpověď nedává.

Detailnější právní rozbor případu si můžete přečíst na serveru Lupa od Andrey Jarolímkové, na kterou tímto zcela legálně odkazujeme. Prostudovat si můžete i přímo rozhodnutí soudu v překladu do českého jazyka.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nej sociální a mobilní kampaně: I Facebook může být nóbl

Napadlo by vás někdy odmítat fanoušky na Facebooku proto, že pro vaši značku nejsou dost dobří? Některé značky se nebojí odlišit velice svéráznými metodami, jak ukazuje náš další výběr zajímavých kampaní poslední doby. Minule jsme se věnovali speciálně Twitteru, tentokrát dostal nejvíce prostoru Facebook a sekunduje mu Instagram.