Současnost a budoucnost NFC v Česku. Oživí projekt mobilních peněženek?

Muzeum Tatry v Kopřivnici polepené NFC samolepkami, pivní soutěže, kde se skóre pijáků ukládá rovnou do mobilů, nebo třeba multimediální plakáty. První jednoduché ukázky nastupujícího trendu internetu věcí. Zájem o novinku se pomalu rozjíždí i v Česku.

„Každý měsíc se počet objednávek minimálně zdvojnásobuje. A kromě geeků si novou technologii osahávají i firmy. Jde ale řádově o desítky objednávek,“ říká Michal Kubáň, který v lednu spustil se svými parťáky z Inmedity první e-shop s NFC. Nálepky stojí pár korun a naprogramovat se dají pomocí běžných mobilních aplikací. „Populární je třeba automatické nastavování telefonu pouhým přiložením k čipu v nálepce,“ vysvětluje.

Po půl roce fungování se chystají otevřít nové pobočky v okolních zemích. „Do konce července rozjedeme obchod na Slovensku a jednáme o Polsku,“ dodává Kubáň. V Česku zatím roste konkurence. Už v březnu se rozjela aplikace Načti.mě, která je navázána na NFC obchod společnosti CALL. Umožňuje jednoduché programování čipů.

Resuscitace mobilní peněženky

NFC se ale kromě oživování offline světa dá využít i pro bezkontaktní placení. A to je lákadlo i pro velké operátory, kteří se nějakou verzi mobilních plateb snaží rozjet víc než deset let. „První mobilní peněženka na bázi RFID tu byla už v roce 1995. Jestli se chytne tahle, to se ukáže letos nebo příští rok,“ komentuje vyhlídky NFC Gregor Bieler, šéf společnosti Unwire, která se věnuje mobilním platbám.

Operátoři NFC ale věří. Z každé platby totiž do chudnoucích pokladen miliardových firem přiteče transakční poplatek. Podle Gartneru by se přitom mělo letos pomocí mobilů utratit 235 miliard dolarů.

I proto má už Telefónica svůj pilot za sebou a od ledna rozjela ostrý provoz s GE Money Bank. „Věříme, že v nejbližších třech letech se tato technologie dostane velmi významně nejen do povědomí, ale také k praktickému využití široké veřejnosti, a to nejen pro účely mobilních plateb,“ říká Ctibor Jappel z Telefóniky O2.

Zbylá dvojka nebude dlouho pozadu. „Ještě letos spustíme pilotní provoz NFC plateb,“ tvrdí Martina Kemrová z T-Mobile. Operátor chce navázat na úspěšný start projektu v sousedním Polsku, kde za poslední rok vyskočil počet plateb skoro na trojnásobek. Dva a půl milionu plateb navíc zvýšilo čtyřnásobně objem transakcí. Český pilot by se měl rozjet ještě do konce prázdnin se dvěma bankami.

Držíme krok s Evropou

„NFC technologii testujeme v rámci skupiny, v Česku ji plánujeme spustit příští rok. Momentálně jednáme s bankami a dalšími subjekty o možnostech jejího využití,“ uzavírá Veronika Exnerová z Vodafonu. Přesto ale mnozí považují zavedení této technologie u nás za poměrně rychlé.

Nadšení pro novinku nekrotí zejména vydavatelé karet. „V Česku má NFC jeden z nejrychlejších rozjezdů v Evropě. V tuto chvíli jsme například před Švýcarskem či Maďarskem v počtu realizovaných bezkontaktních transakcí,“ tvrdí šéf místní pobočky MasterCard Miroslav Lukeš a dodává, že bezkontaktní platby podporuje dvanáct tuzemských bank.

Ostatní už jen vyčkávají na to, až bude jasno, jak se nová technologie uchytí. „NFC platby nás určitě zajímají. Čekáme ale na diskusi s ostatními bankami, abychom si ujasnili koncepci zavádění nové technologie na trh,“ komentuje Vladimír Komjati z Air Bank.

Vypadá to nadějně, ale…

Trh zatím roste. Čtvrtina platebních terminálů v Česku už umí přijímat bezkontaktní platby a jen za první čtvrtletí letošního roku vzduchem proteklo jeden a čtvrt miliardy korun. Podporuje je většina obchodních řetězců a fast foodů. Plán pro letošní rok je dosáhnout pokrytí 80 procent všech terminálů. V oběhu je přitom zatím jen kolem dvou set tisíc telefonů, které technologii podporují. „V prodeji je nyní kolem 30 modelů telefonů s NFC technologií od různých výrobců. Nejlevnější začínají už kolem tří tisíc korun,“ dodává Jappel.

I přesto všechno je budoucnost pořád nejistá. „Chybí tu pořád killer aplikace, díky které by mohla oslovit early adopters a early majority. Situace se pochopitelně může lišit trh od trhu. Hodně také záleží na tom, kdy ji do svých telefonů implementuje Apple, protože ten ji zatím okázale ignoruje,“ uzavírá David Šimák z poradenské agentury Idealisti.