Slevomat a Zapakatel: rozchod po italsku. Veřejný a hlučný

Přestřelka prostřednictvím e-mailových schránek klientů a novinářů mezi největšími slevovými servery Slevomat a Zapakatel pokračuje. Oslava prvního výročí od spojení obou společností se nekoná a naopak to vypadá na ošklivý rozvod, který navíc začíná být osobní. Svoje stanoviska postupně rozeslali šéfové obou firem.

Shodou okolností je to v okamžiku psaní tohoto článku na den přesně rok, kdy jsme napsali o spojení dvou největších slevových serverů v Česku. Slevomat.cz tehdy ve svém největším konkurentovi Zapakatel.cz získal podíl 51 procent a jeho šéf Tomáš Čupr uvedl, že přestože byl počáteční strategií obou firem brzký exit, spojení jim umožní dlouhodobé fungování po řadu let. Zakladatelé Zapakatelu se zase nechali slyšet, že dali Slevomatu přednost i před nabídkami s vyšší nominální hodnotou.

A teď? Zapakatel obviňuje Slevomat, že se nechová fér ke svým klientům, což Slevomat odmítá s tím, že Zapakatel naopak hazarduje s jejich penězi. Podle Zapakatelu jsou hlavní příčinou definitivního ukončení spolupráce obchodní neshody způsobené zcela odlišnými názory na výšku marží, a také způsob chování k obchodním partnerům.

Když se nervy utrhnou

“Domníváme se, že profitovat musí i náš obchodní partner, ne jenom my. Prostě nechceme využívat nevědomosti našich partnerů o slevovém trhu a dřít je z kůže tak, aby kvůli nám přišli, lidově řečeno, na buben. Masér prostě nemůže masírovat rok se ztrátou. Marže musí být tak vysoká, aby byl dodavatel slevy nad náklady, a už vůbec ne v minusu. Je to fér,” prohlásil Tomáš Carba, šéf obchodníků Zapakatel.cz v narážce na nedávno medializovaný případ.

Netrvalo ale dlouho a Slevomat odpověděl protiútokem. “Populistické vyjádření pana Tomáše Carby mě pobavilo. Plete dohromady zprávu o masérovi, který masíroval zadarmo po krachu jiného portálu (z důvodu nízkých marží), a snahu Slevomatu o zachování marží, které zaručují dlouhodobou funkci portálů. Vyjádření pana Carby si tedy protiřečí. Zřejmě zapomněl, že Slevomat jako akcionář Zapakatele má detailní přehled o fungování jejich firmy. Slevomat má 70 % opakovaných partnerů. Kdybychom je, slovy pana Carby, dřeli, tak toto procento je dramaticky nižší. Například jako v případě portálu Zaplakatel.cz,” kontroval Čupr.

Zároveň zpochybnil i finanční výsledky ještě donedávna spřízněného serveru. “Rozdíl v průměrné marži Zapakatele a Slevomatu je několik málo procentních bodů (3 – 4%). Nevidím to tedy jako něco, kvůli čemu by měli partneři přicházet na buben, jak vtipně pan Carba komentuje ve snaze zaujmout média. Mnohem větší problém pro partnery slevových portálů je nezaplacení slevovým portálem. To se ironicky stalo v případě maséra, kterého pan Carba zmiňuje. Už však nezmiňuje, že Zapakatel je kvůli svým příliš nízkým maržím ztrátový a vystavuje tak své partnery enormnímu riziku. Slevomat.cz je portál profitabilní a nevěříme, že model Zapakatele je dlouhodobě udržitelný. Partneři, kteří s nimi spolupracují, vyměňují krátkodobou úsporu za jistotu výplaty peněz,” prohlásil.

Spousta divných otázek

Zapakatel nicméně ve své tiskové zprávě uvádí, že v minulém roce vykázal obrat 240 milionů korun a v prvním pololetí letošního roku pokračoval růstem o 15 procent při zisku 4 miliony korun. Ještě před koncem prázdnin by měl pokořit hranici milionu prodaných voucherů, v případě Slevomatu je to přibližně dvojnásobek.

“Je mi líto, že to došlo až do této fáze, ale Slevomat nebude nečinně přihlížet veřejným a manipulativním prohlášením od portálu, který má máslo na hlavě a vystavuje partnery takovému riziku,” uzavírá Čupr. Neshody ale zřejmě nejsou až takovým překvapením, už v minulosti si přes klienty vyměňovaly ostré názory Zapakatel a Vykupto, další z akvizic Slevomatu (a podle všeho loajálnější).

V mnoha ohledech je situace každopádně značně nepřehledná. Je tedy Zapakatel ziskový, nebo ztrátový? A je-li rozdíl v maržích obou firem jen několik málo procent, jaktože je podle Slevomatu jedna ztrátovým hazardérem a druhá prosperujícím ostrovem stability? A koupil-li Slevomat opravdu většinový podíl v Zapakatelu, jak je možné, že se teď zuřivě hádá a rozchází se svou vlastní společností? A vůbec, co má znamenat a jak bude probíhat to “ukončení spolupráce”, když podle ČT mají zůstat obě firmy majetkově propojeny? To jsou vskutku podivuhodné otázky, na které bychom rádi znali odpovědi.

Kdo je tu lepší

Obě firmy si nicméně zároveň našly čas na předhánění v tom, která více myslí na své zákazníky. V rámci nového programu na podporu obchodních partnerů Zapakatel nabízí rady, jak si udržet zákazníka, jakých nástrojů využívat k tomu, aby zákazník už při první návštěvě provozovny s voucherem byl ochoten utratit i něco navíc, jak stavět nabídky pro slevové kampaně a co od nich očekávat.

Slevomat zase zdůrazňuje, že za svoji vyšší marži nabízí partnerům dodatečné služby a péči jako jsou recenze, demografická analýza zákazníků, remarketing, dedikovaní account manažeři, program pro zlepšování služeb pro zákazníky a zvyšování efektivity slevové akce a další. Zákazníci Slevomatu jsou také údajně bonitnější s větší frekvencí a průměrnou hodnotou nákupu, což má za následek větší konečnou ziskovost partnerů než je rozdíl v marži obou rozhádaných portálů.

 

UPDATE Slevomat informoval, že snížil svůj vlastnický podíl v serveru Zapakatel.cz a nadále již není většinovým vlastníkem projektu. Zároveň dochází k odvolání zástupce Slevomatu z vedení Zapakatele. Obchodní politiky skupiny Slevomat a serveru Zapakatel nebudou nadále koordinovány. Slevomat důvody tohoto kroku údajně nechce komentovat, přesto ale situaci následně komentoval:

“Přejeme našim kolegům ze Zapakatele hodně štěstí v další obchodní činnosti. My ve Slevomatu a Vykupto budeme z pozice jedničky a dvojky na trhu nadále rozvíjet náš obchodní model založený na vysoce kvalitních službách poskytovaných zákazníkům i obchodním partnerům. Namísto krátkodechého cenového podbízení je naším cílem vytváření dlouhodobých, oboustranně výhodných partnerství se zákazníky i obchodními partnery a trvalá udržitelnost a finanční stabilita našich společností,” prohlásil Čupr a není těžké uhodnout, kam svým prohlášením mířil.

Za Slevomat se postavil také dlouhodobý partner a jedna z dřívějších akvizic společnosti, portál Vykupto. “Vykupto.cz vnímá dlouhodobě ‘obchodní praktiky’ portálu Zapakatel a z toho důvodu plně podporujeme kroky Slevomat Group. Slevomat.cz a Vykupto.cz jako zakladatelé a tvůrci trhu hromadného nakupování v ČR sdílí společné hodnoty – staví na kvalitě a dlouhodobých dobrých vztazích jak s dodavateli, tak s koncovými zákazníky,” uvedl ve společné tiskové zprávě Jiří Musil, jednatel Vykupto.

Total
0
Shares
Další články