Šalinou za BitCoiny? Brno jako první město v Evropě vyzkoušelo, jestli to jde

Byli jste v posledních dvou týdnech v Brně a jeli jste hromadnou dopravou? Pak jste si mohli lístek zaplatit i ze své BitCoinové peněženky, a to díky aplikaci BitBrno.

Byli jste v posledních dvou týdnech v Brně a jeli jste hromadnou dopravou? Pak jste si mohli lístek zaplatit i ze své BitCoinové peněženky, a to díky aplikaci BitBrno. Dvoutýdenní testovací provoz dnes končí a autoři aplikace ho začínají vyhodnocovat.

Dosud bylo v Brně možné platit za veřejnou dopravu stejně jako všude jinde: papírovým lístkem nebo SMS jízdenkou, případně aplikací Sejf. Jako první město v Evropě si ale dočasně vyzkoušelo placení BitCoiny, a to díky dvoutýdennímu testovacímu provozu aplikace BitBrno.

„Chtěli jsme poukázat na to, že existují jiné způsoby placení, než Premium SMS, a že je dobré s tím experimentovat, protože to může prospět všem,“ říká Jan Kolář, jeden z autorů aplikace.

bitbrno_ (5)

Dopravní podnik díky BitCoinům ušetří

Testování není ale záležitost jen pro geeky a fanoušky nezávislé elektronické měny, i když to tak může na první pohled vypadat. Do budoucna by mělo pomoci všem uživatelům. Placení přes Premium SMS totiž není zadarmo, a i když provize není v tomto případě nijak závratná, lze efektivitu moderními cestami ještě zvýšit (v případě Brna dostane dopravní podnik 85,3 % ze zaplacené ceny, zbytek si rozdělí firma, která službu provozuje, a operátor).

Jak to funguje?

Webová aplikace BitBrno (www.bitbrno.cz) je přizpůsobena pro mobilní telefony. Vybrat můžete jízdenku za 20 Kč nebo 29 Kč, vložíte své telefonní číslo a budete přesměrováni na platební bránu BitcoinPay.com, která zprostředkuje platbu. Po přijetí platby v bitcoinech systém odešle placenou SMS jízdenku, která vám přijde na zadané telefonní číslo.

„Pokud by do budoucna došlo k nahrazení Premium SMS, bylo by možné zvýšit příjmy Dopravního podniku města Brna a zpřístupnit elektronické jízdenky cizincům a dalším lidem, kteří nechtějí nebo nemohou platit Premium SMS,“ vysvětluje Jan Kolář smysl pokusu.

Za aplikací stojí kromě Koláře také Pavel Hamřík, Pavel Král, Martin Vytrhlík, Ondřej Veselý a Zdeněk Softić, z nichž většina pochází z našim čtenářům dobře známého Techsquatu.

Museli se domluvit s Dopravním podnikem města Brna, bez něhož by podobná aktivita nemohla fungovat.  Pomohlo také vítězství v rámci hackathonu CityHack organizovaného IBM, jehož bylo partnerem město Brno.

Podle Petra Biskupa z IBM ale nejde jen o měnu BitCoin. „Budoucnost BitBrna vidím nasazení jejich hotového řešení i do jiných měst, i mimo ČR, kde to může být efektivní řešení pro turisty, i pro občany,“ říká Biskup.

bitbrno_ (3)

Budoucnost? Jízdenky v jediné aplikaci

Dnes končí dvoutýdenní testovací provoz, který teď autoři BitBrno vyhodnotí a závěry zveřejní. Výstup řekne, jak by měl vypadat ideální způsob mobilního placení jízdenek. Jak se k tomu postaví dopravní podniky českých měst, to ukáží až další měsíce, nebo spíš roky.

„BitCoin je pořád okrajová záležitost. Budoucnost vidíme v aplikaci, která bude umět kombinovat hledání spojů a moderní způsoby platby (např. z uložené platební karty či přes Twisto) a kde po shlédnutí nákladů půjde v ideální případě rovnou koupit roční kupon, včetně přehledů, kolik jste kde utratili. To už ale není práce na jeden hackathon,“ říká Jan Kolář.

Podobnou vizi má i Petr Biskup. „Ideální budoucnost je jedna mobilní aplikace, která mi umožní koupit jízdenky napříč městy, případně i zeměmi. Líbí se mi představa, že přiletím do Londýna a než vstoupím do metra, koupím si jízdenku (jako přes BitBrno) a nemusím řešit jestli mám po kapse dost drobných, případně Oyster Card a podobně,“ uzavírá Biskup.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Twitter vylepšil vyhledávání, nyní už se stydět nemusí

Nové vyhledávání Twitteru představilo hned několik důležitých novinek. Obsahuje funkci automatického dokončování, opravuje překlepy, můžete vyhledávat pouze mezi účty, které sledujete, nabídne vám příbuzné vyhledávací dotazy a ve výsledcích hledání zobrazuje celá jména uživatelů. Škoda, že to trvalo tolik let...