Rozšířená realita míří do knížek

Do odvážného projektu nakladatelství Simon and Schuster se zapojil také autor a ilustrátor dětských knih Tony DiTerlizzi známý sérií Spiderwick Chronicles. Právě jeho nejnovější kniha s názvem The Search for WondLa posloužila jako základ pro celý experiment. A s ohledem na příběh si zřejmě vydavatelé nemohli vybrat lépe. Vypráví totiž příběh mladé dívky jménem Eva Nine, která je v podzemním světě vychována roboty a rozhodne se vydat na povrch, aby hledala další lidské bytosti.

Tajemství pod povrchem

Na několika stránkách knihy jsou rozmístěné speciální symboly, které (naštěstí) nijak nepřipomínají klasické QR kódy. Po stažení aplikace ze stránek nakladatelství na ně stačí namířit kameru počítače nebo chytrého telefonu a zobrazí se trojrozměrná videomapa fantaskního světa knihy, včetně různých postav, které jej obývají. Čtenář tak může sledovat postup hlavní postavy a udělat si přesnější obrázek o Evině cestě. Mapy jsou navíc částečně interaktivní a je například možné je otáčet či přibližovat pohybem knihy před kamerou.

Celou aplikaci nachystala společnost Total Immersion, která se již v loňském roce zapsala integrací stejné technologie do populárních kartiček baseballových hráčů. Sběratelé a fanoušci tohoto sportu díky nim mohli hrát jednoduché virtuální hry a prohlížet si trojrozměrné obrázky jednotlivých hráčů. Total Immersion již navíc zpracovali augmentovanou aplikaci také pro jedno vydavatelství ve Francii a nejsou ani jedinou splečností, která si s touto možností pohrává.

Pokud má podobný koncept prorazit, bude hlavně důležité případné zapojení velkých vydavatelů slavných knižních sérií a dostatečně kvalitní obsah, aby se vše nestalo jen levnou atrakcí. A je otázka, jestli v současné fázi někdo o něco takového vůbec stojí. Nicméně augmentovanou knihu je samozřejmě možné používat i zcela běžným způsobem, tedy prostým čtením. Ale když už ten smartphone na nočním stolku máte…

Via NYT