Revoluce se nekoná, Google TV má další potíže

Velkolepá Consumer Electronics Show pořádaná příští měsíc v Las Vegas se měla stát významnou vzpruhou pro projekt Google TV. Své přístroje zde měli představit výrobci jako Toshiba, LG nebo Sharp a výrazně tak rozšířit dosavadní nabídku společností Sony (televize za 600 dolarů a Blue-ray přehrávač za 400) a Logitech (set-top-box za 300 dolarů). Sám Google ale nyní výrobce na poslední chvíli požádal, aby představení svých internetových televizorů odložili s ohledem na nutnost vylepšit software a přidat například obchod s aplikacemi. Podle informací New York Times tak nabídku přístrojů zřejmě rozšíří jen Samsung.

Velmi pozdní rozhodnutí couvnout vysloužilo Googlu nemalou kritiku za jeho přístup k obchodním partnerům a podle analytiků může pozdržet rozjezd platformy až o další rok. Ostatně již v minulosti došlo k podobným zpožděním kolem Androidu, kvůli nimž výrobci telefonů a tabletů částečně prošvihli klíčová prodejní období, zejména na úkor Applu. Google je ve světě internetu nepochybně silný a schopný (kdo nemá Gmail ruku nahoru), znovu ale sílí hlasy, zda po neúspěšném pokusu změnit systém prodeje telefonů s Nexusem One neselžou i jeho snahy o televizní revoluci. Svět elektroniky totiž má svá vlastní pravidla.

Proč zrovna Google TV?

V současné situaci je přitom pro Google podpora výrobců televizorů klíčová a také v podstatě jediná, které se mu zatím dostává. Kvůli nedostatku kvalitního obsahu je jeho vize – možnost kdykoli sledovat jakýkoli program prostřednictvím internetu a díky aplikacím zcela změnit způsob použití televize – jen nedosažitelným snem. Někteří komentátoři tak za konkurenci považují dokonce i herní konzole, které již dnes online sledování videa umožňují, byť nejde o žádné premiové programy.

Už fakt, že rozdíl mezi konzolemi a aktuální podobou Google TV není považován za nijak propastný, by měl být pro Google alarmující. Podle Nielsenu již dnes používá konzole jako Xbox, Wii či PlayStation ke sledování videa asi čtvrtina majitelů a číslo dál roste. Navíc jejich zastoupení v domácnostech je ve srovnání s přístroji Google TV naprosto nesrovnatelné. Ostatně takový Microsoft se nijak netají tím, že toho chce využít.

Způsoby využití jednotlivých herních konzolí

Navíc současné výrobky podporující Google TV nesklízejí stejně jako celá služba nijak skvělá hodnocení. Například na Amazonu získal set-top-box od Logitechu od téměř 40 procent zákazníků v hodnocení tři nebo méně hvězdiček z pěti – hlavně pro pomalý chod a minimum výhod ve srovnání s běžnými a levnějšími produkty.

Zázračný elixír neexistuje

Ani další aktuální zprávy pro Google TV nevyznívají příznivě. Bloomberg přišel s rozsáhlou zprávou o tom, že velké televizní společnosti nejsou o nic více nakloněné spolupráci, než byly doposud, a dlouhá jednání nepřinášejí ovoce. „Po měsících jednání nijak nespěchají s tím (televizní stanice), aby Google TV nechaly zdarma nabízet své pořady přes internet. Říkají, že nedostaly žádné lukrativní nabídky a nejsou si jisté záměry vyhledávací společnosti,“ píše Bloomberg.

Právě maximum kvalitního a vyhledávaného obsahu je klíčovou podmínkou pro to, aby se služba dostala z okraje zájmu do mainstreamu. Tento cíl však v současnosti blokují televizní giganti v podobě NBC, News Corp. a ABC patřící pod Walt Disney Co., všichni vlastníci Hulu.com, a také stanice CBS. A i sám Google přiznává, že bude vlemi těžké přemluvit je, aby své drahé pořady poskytli internetu, kde je objem reklamy ve srovnání s televizí asi čtvrtinový.

„Bude to chtít čas. Nemyslím si, že je tu nějaké magické řešení, které může přijít okamžitě,“ uvedl Rashi Chandra z Google TV. O šanci na velkolepý úspěch na televizní scéně tak Google zřejmě definitivně přišel a čeká ho už jen úporná, mravenčí práce, tvrdé vyjednávání a ústupky.

Myslíte si stejně jako Sony, že i tak bude Google TV stát za to?