Report: Interaktivita by měla být mantrou elektronických knih

Ve Velké Británii je vliv velkých globálních distributorů ještě silnější než u nás a konference tak místy připomínala strategickou schůzku. Nápady a prognózy, které na ní padaly, jsou ale více než vhodné k zamyšlení i s ohledem na malý český či slovenský trh. Úspěch podle přednášejících odborníků totiž přichází díky přemýšlení o budoucnosti, ne skrze stagnaci v současnosti.

Internet psané slovo nezničí, formát se ale definitivně změní

Dobrá zpráva od prognostiků pro tradicionalisty: K psanému slovu se budeme v budoucnosti vracet častěji. Ta špatná je, že formát bude definitivně digitální. „Hudba, televize, film a rádio už začínají s digitalizací. Dostali tu příležitost a využili ji. Jestli si chtějí vydavatelé knih ukrást alespoň část podílu na trhu, musí tam jít také,“ myslí si specialista na spotřebitelské chování a ředitel agentury The Next Big Thing, William Higham, který pracoval pro silné značky jako je BBC, Budweiser, Mindshare či Mediacom.

Stejný názor má také innovations manager univerzity v Cambridge Alastair Horne: „Konkurenční boj proti internetovým hrám, filmům či jiným médiím znamená lepší design a lepší funkčnost. Myslete na to, co si obsah, který zpracováváte, zaslouží.“ Vydavatelům tak oba radí zaměřit se kromě digitálního formátu také na funkčnost elektronických knih, jejich interaktivitu a cenu.

Cena bude totiž nadále ožehavým tématem. Higham doporučuje i v budoucnosti pracovat hlavně se slevami, akcemi a přidanou hodnotou za nabízenou sumu. Tou má být mimo jiné i interaktivita. „Umožněte čtenářům jednoduchý přístup k obsahu, třeba přímo v knihkupectví, kde se budou moci rozhodnout, jestli si koupí pevnou vazbu, nebo si stáhnou za poplatek jen jednu kapitolu z vašeho internetového obchodu. Nebo využijte GPS lokaci u cestopisných knih. V New Yorku si tak čtenář otevře e-knihu a hned se mu zobrazí, že po pravé ruce má Times Square a text, který k němu patří,“ doplňuje Higham.

Vlastní pojímání interaktivity představil Dave Addey ze společnosti Agant. V roce 2012 spustí se svým týmem v digitálním světě aplikaci pro iPhony, iPady a iPody s názvem apollo11app.com. Spolu s odborníky vytvořil aplikaci, která má umožnit uživateli v reálném čase opět prožít misi Apollo 11. Co astronauté večeří, jaké to je poprvé vstoupit na Měsíc a třeba na něm i nocovat? Reálná aplikace s audiem, videem a psaným příběhem trvá devět dnů a má přiblížit všechny detaily letu do vesmíru krok za krokem. Podle Addeyho dokážou podobné aplikace zvýšit i prodejnost e-knih a to hlavně u mladé populace.

Za vším hledej peníze, aneb e-verze je gamblerství

Pohled z druhé strany nabídl Charles Catton z vydavatelství Amber Books, které díky svému digitálnímu projektu nabízí literaturu faktu nově také ve formě elektronických knih či aplikací. Při tvorbě těchto formátů využívají převážně audio komentáře a animace.

„Digitalizace vydavatelství je v současnosti složitá i kvůli těžkým finančním časům, které toto odvětví zažívá. A umím si představit, že pro český trh je tato otázka ještě vzdálenější vzhledem k mnohem menšímu trhu. My se například zaměřujeme na masivně ilustrované knihy, u kterých digitalizace není jednoduchá. Vytvořili jsme několik multimediálních knih, jejichž realizace byla dost drahá. Ze zkušeností ale vím, že digitalizovat obsah se dá i za poměrně malé peníze. A to například prostřednictvím aplikace, která umožní přístup čtenáře k jakékoliv knize z vašeho vydavatelství v PDF formátu,“ říká Catton.

Podle něj však i v tomto případě publikační činnost zůstává tak trochu gamblerstvím založeným na risku. „Lidé stráví hodiny přemýšlením o zakoupení mobilní aplikace za jednu libru, za rohem pak bez rozmyšlení utratí dvě libry za jedno kafe. To je fakt, se kterým musíte vždy počítat,“ uzavírá.

Elektronická verze jako přínos pro klasický tisk?

Někdy ale investice do elektronických knih může přinést zisk tradičnímu printu. Tak jak to z praxe potvrzuje i Meg Geldens z vydavatelství Touch Press: „Když jsme publikovali v multimediální podobě knihu The Elements, nečekali jsme, co tím způsobíme. Díky její digitální podobě ji lidé začali vyhledávat i v knihkupectvích. Rozvoj multimediálních knih nemusí znamenat hrozbu pro tradiční tisk stejně, jako v minulosti neohrozily knihovny prodejnost knih. Mnoho čtenářů si po vrácení knihu i koupilo, protože ji prostě chtěli mít doma. To samé pozoruji u e-knih. Lidé chtějí kromě elektronické podoby vlastnit i tu tradiční, která jim nabízí odlišný prožitek než elektronická.“

Dalším tématem, které se zde nabízí, je pirátství. Proč by si měl spotřebitel kupovat elektronickou knihu, když ji může stáhnou zdarma? Odborníci se shodují: Umožněte čtenářům jednoduchý a levný přístup k e-knihám a udělejte tak z pirátství zbytečnou ilegální záležitost. „Proč bych ztrácel čas stahováním celé knihy a navíc ilegálně, když mě zajímá třeba jedna kapitola. A ta mě vyjde na deset centů,“ myslí si Anna Lewis, zakladatelka sociální sítě pro milovníky knih s názvem CompletelyNovel.com.

Všichni se nakonec také shodli na tom, že elektronická verze může být přínosem – a to i pro tu tištěnou. Musí být ale lehko dostupná, kreativní, interaktivní a nabízet něco víc než jen levný PDF formát pro čtečky.

V jaké podobě by digitální čtivo dávalo smysl vám?