Průzkum: Kolik jsme ochotni platit za streamovanou hudbu?

Krátce před oficiálním spuštěním služby Spotify v ČR (a na Slovensku) jsem na Twitteru poprosila o vyplnění krátkého dotazníku ohledně stávajících hudebních služeb u nás. Zajímalo mě, jaké je vyvážení popularity jednotlivých nástrojů a také zda už jsme připraveni (nebo chceme) za tyto služby platit.

V příštích měsících se ráda k podobnému výzkumu vrátím a určitě mě bude zajímat, jak výsledky ovlivní samotné populární Spotify. Pojďme se ale podívat na to, jaký byl stav kolem konce listopadu 2013.

Dotazník vyplnilo celkem 209 respondentů. Na první otázku “Jakou hudební službu z již dostupných nyní používáte nejčastěji?” odpověděli někteří více volbami – ukazuje to na fakt, že každá ze služeb má své exkluzivní funkce a ne vždy si uživatelé jsou schopni zvolit pouze jednu, která jim vyhovuje 100%.

Výsledkům dominovali Google Play a Rdio, na třetím místě se umístil Deezer (pokud vynecháme 41 těch, kteří uvedli, že vůbec žádnou hudební službu nepoužívají). Mezi sedmnácti ostatními byly následující volby – Stereomood, YouTube, TuneInRadio, 8 tracks, Mixcloud, MusicJet, Amazon Cloud Player, Digitally Imported a 3x Pandora, která ale není dostupná v ČR. Nejčastější kombinace dvou služeb byly Rdio & iTunes Match, Rdio & Google Play, Rdio & Deezer a Deezer & Google Play.

Celkem 88 respondentů uvedlo, že má některou ze služeb předplacenou. Celková měsíční útrata byla uvedena u 77 odpovědí. Některé částky byly v dolarech či eurech, na ty jsem použila aktuální kurz.

Průměrná částka, kterou utrácíme za měsíční předplatné hudebních služeb je 149 korun. Dá se tedy očekávat, že 5.99 Euro za Premium účet u Spotify zřejmě nebude velkou překážkou.

Mnoho služeb je vzájemně těžce porovnatelných, některé fungují jako cloudové uskladnění vlastní hudby, některé jsou zaměřené více na klasickému přehrávání alb či kolekcí, jiné zase cílí na fanoušky rádií a mixů. Proto mnoho uživatelů kombinuje a i proto bude těžké najít v budoucnu nějakého definitivního vítěze a to je dobře.

Osobně používám Rdio, na které jsem přešla z Deezeru. Mám ho i předplacené (oněch populárních 180 Kč v druhém grafu). V červnu jsem tyto dvě služby porovnávala, můžete si tedy přečíst, jaké preference u mne rozhodly. Teď už si můžete přečíst, jak v této konkurenci obstálo Spotify. Dostojí své velké popularitě? Sama jsem zvědavá.