Pohled do budoucnosti srovnávačů cen

Pro fungování e-shopů tak, aby vydělávaly, jsou velmi důležité srovnávače cen. Důvod? Přinášejí velký počet nakupujících a jsou významným zdrojem tvorby obratu. Jak to s nimi dopadne a jak zbožové srovnávače vlastními silami deformují trh? Odpovědi přinášíme v příspěvku Davida Bauckmanna, technického ředitele Effectix.com.

komerční článek

 

Mezi těmi nejdůležitějšími, které doporučujeme našim klientům, patří srovnávače:

  • Google Nákupy
  • Heureka.cz – poskytuje cca 2-3krát větší přínos než Google Nákupy
  • Zboží.cz – poskytuje cca 5-7krát větší přínos než Heureka.cz

Přínosem je myšlen reálně uskutečněný obrat při využití placených možností zvýhodnění před konkurenčními nabídkami. Měření provádíme běžně pomocí Google Analytics Ecommerce. Práce s ostatními srovnávači přináší běžně minimální obraty, proto vynaložená práce je vyšší než potenciální přínos. Na druhou stranu, registrace jsou většinou zdarma, takže pokud nepočítá člověk s náklady na strávený čas, mohu registraci do všech srovnávačů vřele doporučit.

Google Nákupy přitom nevyužívají žádný způsob zvýhodnění odkazů, ale je možné zde cílit AdWords inzeráty. Jejich přínos však do výše uvedených čísel není zahrnut. Seznam.cz má srovnávač Zboží.cz integrován do fulltextového výsledku vyhledávání, a to je zřejmě důvod jeho současné drtivé převahy v tomto oboru.

Kam se pohne trh?

Data jsou změřená, dále již budeme jen spekulovat. Předpokládám, že Google bude chtít posílit pozici srovnávače Google Nákupy do Vánoc. Do této doby tedy očekávám integraci Nákupů do běžného výsledku vyhledávání Googlu. Následný podíl na tržbách e-shopů se pak může přiblížit Zboží.cz, i když jej pravděpodobně nepřekoná – a odhaduji, že se mu to nepodaří ani v roce 2013. Přeci jen konzervativních uživatelů nakupujících přes Seznam.cz bude pravděpodobně přibývat rychleji.


Graf znázorňuje rozdíly v návštěvnostech u zbožových srovnávačů a katalogů sledovaných nástrojem Effectix Analyzer.

Heurece pravděpodobně podíl na trhu mírně poklesne, ale nepředpokládám žádný drastický pokles. Ve finále bude Heureka v absolutních číslech růst, protože počet nakupujících se bude zvyšovat a Heureka o loňských Vánocích ukázala, že se hodlá do reklamy více opřít. To samé platí i pro Seznam.cz.

Na druhou stranu nepředpokládám, že by Heureka i přesto, že se propadne z druhé na třetí příčku, úplně zanikla nebo živořila. Prostor pro nákupní srovnávače je stále obrovský, rychle roste a tento trend jistě ještě pár let vydrží.

Kanibalismus

Zbožové srovnávače jsou krásnou ukázkou toho jak si vlastními silami deformovat trh. Jejich efekt si e-shopy mohou spočítat do posledního haléře a tedy velmi dobře vyhodnotit, kolik se jim vyplatí ještě investovat pro propagace ve srovnávačích.

To je v principu správně, nicméně klienti do jiných forem propagace dávají mnohem větší prostředky jen proto, že si jejich efekt spočítat nedokáží, nebo v rámci budování brandu. O tom, že by propagace na srovnávačích měla i brandový efekt, již ale málokdo uvažuje.

To povede k tomu, že konsolidace trhu zbožových srovnávačů bude podstatně rychlejší než u jiných médií. A ještě několik let se najde hodně serverů, které se budou snažit prodat bannery, jež při přepočtu na investovanou korunu přinesou stonásobně nižší efekt než srovnávače. U zbožových srovnávačů již teď v podstatě jediným hráčem bez vlastního silného mateřského serveru je Heureka, zatímco před pár lety se docela živě hovořilo o několika potencionálních hráčích.

 

Autorem článku je David Bauckmann, technický ředitel Effectix.com, který neustále sleduje dění na poli SEO, sociálních sítí a jejich světových trendů a nebojí se o tom informovat.

Total
0
Shares
Další články