Podle vyhledávání na Googlu lze předvídat vývoj burz, tvrdí studie

Je možné pomocí údajů o vyhledávání předvídat, co se bude dít na burzách cenných papírů? Podle dlouhodobé studie výzkumníků z unvierzity ve Warwicku ve Velké Británii to možné skutečně je.

Skupina vědců sledovala vývoj počtu vyhledávání celkem 98 pojmů souvisejících s financemi přes veřejnou službu Google Trends, a to mezi lety 2004 a 2011. Mezi sledovanými pojmy byly například výrazy „debt“ (dluh), „crisis“ (krize) či „derivative“ (finanční derivát).

Výzkumníci vyvinuli speciální hru, která jim umožňovala simulovat investování na burzách včetně jejich skutečných cenových pohybů. Pomocí této hry testovali, zda dokáží podle vývoje vyhledávání sledovaných pojmů předvídat, co se na trzích bude dít. A to se jim skutečně dařilo.

Ve chvílích, kdy objem vyhledávání sledovaných pojmů klesal, nakupovali akcie připraveni vydělat na jejich posilování (býčí pozice), ve chvílích kdy lidé sledované pojmy vyhledávali častěji, výzkumníci shortovali, tedy prodávali akcie, které neměli, aby je později koupili zpět za nižší cenu (medvědí pozice). Teorie za tímto postupem byla taková, že lidé předtím, než své akcie rozprodají, provádí obvykle průzkum trhu, jeho rizik a finanční situace, a tak objem vyhledávání finančních pojmů stoupá. Pokud je objem vyhledávání finančních pojmů naopak nízký či klesá, znamená to obvykle, že se velké výprodeje akcií nechystají, a trhy tak budou pravděpodobně růst.

V porovnání s pouhým nákupem a dlouhodobým držením akcií výzkumníci strategií obnášející sledování vyhledávání dosahovali mnohem lepších výsledků. Zatímco nákupem a dlouhodobým držením akcií by si polepšili o 16 procent, strategií zahrnující předpovědi pomocí vyhledávání jen s jediným klíčovým slovem „debt“ by dosáhli navýšení ceny svého portfolia o 326 procent. Jinými slovy, predikce na základě vyhledávání jediného klíčového slova ze sledovaných 98 by jim vydělala více než trojnásobek vložené částky.

Tato strategie ale není bez chyb. Tou největší je, že pokud by Google Trends začali takto používat všichni účastníci trhu, nebo alespoň všichni ti, kteří obchodují ve velkých objemech, na chování trhu se to projeví natolik, že strategie časem přestane být efektivní. Druhým problémem může být postupný vývoj hesel, která lidé vyhledávají předtím, než se rozhodnou začít své akcie prodávat.

Via BI