Obři si letos vylámali zuby na mobilech a tabletech

Příležitost shrnout největší technologické průšvihy si s příchodem posledního měsíce roku média pochopitelně nemohou odpustit. Svůj žebříček patnácti nejhorších propadáků roku 2010 už sestavil například Business Insider a takový Cnet dokonce vyhlásil rovnou TOP 30 technologických neúspěchů celého desetiletí. Pokud jde o letošek, ten se do elitního výběru propadáků nového tisíciletí dostal zejména díky firmám Microsoft a Google hned několikrát. Steve Jobs se při čtení podobných žebříčků jistě uculuje, nejvíc neúspěchů totiž pochází z oblasti mobilních telefonů a tabletů. Ostatně posuďte sami…

Microsoft Kin – Jeden z propadáků desetiletí a dost možná zařízení s nejkratším životem v novodobé historii. Po pouhých 79 dnech od uvedení na trh (12. dubna) Microsoft správně vyhodnotil situaci a projekt definitivně zaříznul. Náklady na sociální telefon pro teenagery je těžké odhadovat, s vývojem nicméně vydatně pomáhali lidé z firmy Danger, kterou Microsoft předtím koupil za půl miliardy dolarů.

Google TV – Apple si už se svou televizí vysloužil místo v jednom ze žebříčků deseti největších přešlapů všech dob a konkurenční Google TV je na nejlepší cestě ho následovat. V kritické recenzi The New York Times si zařízení vysloužilo pořádný výprask a ani dosavadní zájem zákazníků nevypovídá o žádném zázračném úspěchu. Možná se to zlomí příští rok, ales spíš už nikdy.

Nexus One – Další a ještě ne poslední příspěvek Googlu do tohoto výčtu se měl stát vyrovnaným protivníkem pro iPhone a především změnit způsob, jakým jsou telefony prodávány. Firma nabízela Nexus One od HTC přímo koncovým zákazníkům, ale přestože telefon jako takový nebyl špatný, proti tradičním prodejcům Google se svým novým přístupem uspět nedokázal. Krám zavřel letos v červnu, celkem se prodalo jen 135 tisíc telefonů.

Palm – Velká cesta za dobytím trhu se smartphony letos skončila pro společnost Palm. Ta se nedokázala prosadit se svým systémem WebOS a ani telefony Palm Pre a Palm Pixi se nedočkaly úspěchu. Firma se nakonec sama nabídla k prodeji a této příležitosti využilo za HP za 1,2 miliardy dolarů. To je jen zlomek někdejší hodnoty firmy, když jen od loňského října klesla cena za akcii ze 17,46 dolaru až na výslednou cenu 5,7 dolaru za akcii.

BlackBerry Torch – Odpověď výrobce telefonů RIM na úspěchy iPhone a Androidu se do světa dostala teprve v srpnu a hned získala nálepku neúspěšného projektu. Podle analytiků Goldman Sachs byl zájem krátce po uvedení jen minimální a konkurenci se zdaleka nevyrovnal. Navíc šlo z valné části jen o stávající zákazníky RIM, kteří přezbrojili z jednoho zařízení této firmy na druhé. Brzy se by tak v podobném žebříčku mohla objevit celá společnost, jejíž pozice na trhu se smartphony upadá.

Early Bird – Navzdory řadě úspěchů si ani Twitter neodpustil jeden přešlap. Snaha zapojit se do byznysu každodenních výhodných dealů nenašla u uživatelů pochopení. Účet @earlybird málokdy dokázal nabídnout dostatečně atraktivní nabídky a za několik měsíců přilákal jen asi 230 tisíc následovníků. V současnosti byl údajně projekt odstaven na okraj zájmu. S ohledem na obrovský komunikační potenciál Twitteru je to nesmírně promarněná šance.

CrunchPad – Ani pokus Michaela Arringtona, známého zakladatele portálu TechCrunch, prosadit se na trhu s tablety levným a jednoduchým zařízením s cenou pod 250 dolarů nedopadl slavně. Arrington se po řadě komplikací rozhádal se svým partnerem Fusion Garage a obě strany skončily u soudu. Projekt CrunchPad se nakonec stal zařízením JooJoo s téměř trojnásobnou cenovkou proti původnímu plánu a příchod iPadu ho naprosto rozdrtil.

Google Wave a Buzz – O osudu služby Wave už toho bylo napsáno hodně a faktem je, že přestože existují plány na oživení projektu jako open source, Google od něj dal ruce pryč. Přišel tak i o tvůrce této služby, který neváhal a jako mnozí jiní odešel k Facebooku. Ambiciózní snahy o vytvoření sociální služby nedopadly dobře ani v případě Google Buzz, kterému v praxi nevěnoval poornost prakticky nikdo.

HP Slate – Přestože se HP s příchodem iPadu tvářilo odhodlaně a nešetřilo sebevědomím, zatím toho firma v praxi převedla jen málo a předražený HP Slate 500 se nakonec ani nedostal do volného prodeje. Prodává se jako výhradně firemní zařízení, což jako útok na pozice iPadu rozhodně nevypadá. Nabízí se tedy stejná otázka jako v případě Google TV – obrátí se situace alespoň příští rok?

Ping – Také Apple se do značné míry neúspěšně snaží posunout směrem k sociálním službám. Uvedení služby pro sdílení hudby Ping v rámci nových iTunes bylo velmi rozpačité a ihned se vyrojila spousta problémů. Jen málokdy je kolem nové služby vidět tolik kritiky a pro Apple to byl jasný signál, že ani on nemůže neomezeně spoléhat na svůj kult značky.

A ti ostatní – Bývá zvykem držet se u žebříčků kulatých čísel, a tak by se slušelo s dovršením desítky výčet ukončit. Nelze však nezmínit ještě několik dalších jmen. Společnost Yahoo dostala kopačky od Grouponu, ještě víc jí ale musí trápit dlouhodobá neschopnost přilákat uživatele. Nezměnila to ani masivní reklamní kampaň za 100 milionů dolarů, která letos definitivně vyšuměla do ztracena a výsledek nepřinesla téměř žádný. Sbohem velkým nadějím dal i startup Hot Potato, mnohými označovaný jako druhý Twitter, který nakonec skončil v náručí Facebooku. A pak je tu samozřejmě Gowalla, které zřejmě definitivně ujel vlak jménem Foursquare. Sami jistě přijdete na řadu dalších, tak je neváhejte přidat.

Via Cnet, BI