Nové rozhraní Google AdWords – rychleji a přehledněji, bohužel ne bez nedostatků

Podobně jako každý dřevorubec, který chce mít ostří své sekery patřičně nabroušené, z nejlepší oceli s těmi pravými vlastnostmi, topůrko správně tvarované do rukou tak, aby se používáním ještě vylepšilo a jeho práce pak byla patřičně efektivní, tak i každý inzerent na internetu jistě touží po co nejpřívětivějším a dobře fungujícím rozhraní reklamního systému. Google Adwords je reklamní systém výjimečný a známý nejen svým zásahem, ale také propracovaností rozhraní. Protože v těchto dnech prochází Google Adwords asi největší proměnou vzhledu za posledních několik let, podívejme se zde ve stručném souhrnu na to, jak bude správa kampaní v něm vypadat.

Google Adwords je reklamní systém pověstný neustálou úpravou vzhledu rozhraní, s mírnou nadsázkou by se dalo říci, že není týdne, kdy by se správce reklamních kampaní nemusel obávat nějakého „překvapení“. Sami správci a vývojáři rozhraní Adwords se holedbají, že od roku 2005 přidali více než 20 nástrojů a 10 přehledů (nepočítaně menších změn), které měli jít inzerentovi vstříc ohledně jeho potřeb. Současné celkové přebudování vzhledu Adwords pak má být výsledkem „průzkumu způsobů, jak rozhraní inzerenti používají“. Zdá se, že se tento přístup stal v současnosti pro vývojáře Adwords heslem, alespoň pro to svědčí zvýšený důraz na získávání zpětné vazby od uživatelů Adwords a na jejím základě postupnou implementaci nových funkcí do rozhraní. Všimnout si toho lze např. zde. Před samotným popisem změn bych chtěl ještě připomenout, že momentálně (12.8.) je rozhraní Adwords ve fázi přerodu, kdy např. některé účty, které sám spravuji, jsou již převedeny do nové podoby bez možnosti přepnutí do starého, některé jsou stále ve zkušebním režimu (lze přepínat mezi starou a novou verzí). Konečně je také třeba upozornit na to, že nové rozhraní Adwords je ve verzi beta a je kompatibilní pouze s prohlížeči Firefox 3, Internet Explorer 8 a Google Chrome. Na podpoře dalších prohlížečů Google pracuje.

Nové funkce

Podstatné je, že Adwords nemění způsob, jakým v něm funguje inzerování, ale pouze vzhled online rozhraní pro správu inzerce. Na nové rozhraní se lze dívat z hlediska toho, na co se vývojáři Google zaměřili, když se rozhodli to staré přebudovat. Především jim jde o rychlost. Ať už se jedná o rychlost navigace, ke které má dopomáhat nové stromové zobrazení účtu (v levé části obrazovky), umožňující svižné přecházení mezi kampaněmi i jejich komponentami nebo o rychlý přehled o stavu kampaní poskytovaný grafem, který umožňuje zobrazit průběh dvou metrik ve zvoleném časovém období. Graf a stromové zobrazení účtů jsou opticky nejpatrnější změny rozhraní. Výborným nápadem, jak urychlit práci v účtu je možnost nastavit si různé filtry – ty umožňují jednak segmentovat podle určitého kritéria části kampaně (sestavy, klíčová slova), ale také oddělit výkonnější části od těch méně výkonných. Jednotlivé položky v kampani lze okamžitě upravovat bez načítání v nové stránce, rozbalovací karty pak umožňují třídit (sortovat) klíčová slova pro celý účet nebo s pomocí filtru jeho vybranou část. Konečně je možné používat klávesové zkratky, což jistě potěší mou kolegyni T. P., která je právě na nemocenské s zánětem šlach pravé ruky (způsobené myší).

Další nové funkce mají zvýšit efektivitu práce v rozhraní, samozřejmě zde hraje důležitou roli zefektivnění rozhraní z hlediska optimalizace kampaně a jejích částí. Je tu přehled hledaných dotazů, který se nabízí při výpisu klíčových slov a měl by pomáhat doplnit sestavy o hledané relevantní fráze. Klíčová slova lze nyní také rozdělit podle typu shody na kartě klíčových slov (a porovnat tak výkon klíčových slov ve stejném typu shody napříč účtem). Samostatným tématem je přebudování vlastního výpisu zobrazené informace. Ten je vybaven tzv. kartami (jak již bylo zmíněno výše), kde je přidána i karta sítí, ukazující velmi přehledně výkon zvoleného segmentu na různých plochách, jež Google Adwords pro inzerci poskytuje. Podobně zpřehledňujícím prvkem je karta nastavení, kde lze vcelku jednoduše (a hromadně) editovat nastavení kampaní. V samotném výpisu informací o kampaních je teď možné si zobrazit jak metriku konverzí „1 konverze za proklik“ tak „více konverzí za proklik“. Zdokonalení této metriky prohlubuje detailnost měření konverzí pomocí Adwords. Položka stav reklamy nově zobrazuje stav čeká na kontrolu, takže se už inzerent nemusí hrozit, že udělal nějakou chybu v nastavení kampaně, když nezaznamenává imprese ani po více než hodinách od spuštění – inzeráty mohou čekat na schválení.

Na konec výčtu nových funkcí rozhraní jsem si nechal dva přidané nástroje. Nástroj na stahování dokáže exportovat do vybraného formátu (CSV, TSV, XML, Gzipped CSV) údaje z účtu ve formě tabulky, nástroj pro kopírování (je přístupný jen při otevření karty inzerátu nebo klíčových slov) neumožňuje nic jiného než vytvoření kopie zvoleného obsahu. V rozhraní je teď také přímý vstup do hledání v nápovědě Adwords (Adwords Help Center).

Klady a zápory nového rozhraní

Nové rozhraní Adwords nemám ještě nijak hluboce zažité, ale už teď mohu říci, že se jedná o krok správným směrem. Připadá mi, že největší devizou proměny je fakt, že se správcům Adwords podařilo převést nesporné (a vyzkoušené) výhody Adwords Editoru do rozhraní ve stravitelné podobě. Na druhou stranu se nedokázali vyhnout ani některým nedostatkům, jimiž rozhraní trpí. Hlavní problém je pro mě načítání rozhraní – nejde mi teď ani tak o rychlost (kterou se ostatně podařilo významně zvýšit za cca poslední dva měsíce, co mám do nového rozhraní přístup a zdá se mi, že často souvisí s velikostí obsahu účtu) – vadí mi různý pohyb různých částí načítající se stránky. Obvyklou výtkou je také přílišná šířka rozhraní, zdá se mi, že ideální by bylo pracovat při rozlišení 1650×1080. Mým kolegům v kanceláři pak vadí, že po přihlášení do účtu vidí vždy průběh posledních 7 dnů kampaně a další námitka směřuje na přemístění vstupu do Google Analytics z viditelné oblasti kampaně pod záložku reportingu.

Přehled provedených změn a jejich smysl popisuje Google přehledně zde. Doufám, že se v blízké době podaří opravit nedostatky nového rozhraní a bude dobře sloužit ku prospěchu všem.

Autor: Lukáš Foff – Ataxo Czech