Nova startuje svůj agregátor. Na jaký trh přichází?

Podle agregátoru agregátorů Mixo.cz je v Česku bez započtení Slevy.vybereme.cz rovných 180 agregátorů slev, byť některé z nich nelze považovat za agregátory v plném významu. I tak je to obrovské číslo a fakt, že většina z nich skutečně obsahuje v názvu slovo „sleva“ v nějaké podobě, je důkazem obrovské rozmanitosti českého jazyka a kreativity jeho uživatelů.

Dlouhatánský chvost je dán zejména tím, že je agregátorový byznys stále považován za jednoduchou víkendovku (a do jisté míry to skutečně platí), takže se do něj vrhnul každý druhý programátor. Objemově ale nehraje žádnou roli a podstatný je v zásadě jen pohled na první pětici, která je stabilně stejná a mění si jen pozice jednotlivých hráčů mezi sebou.

Kdo drží otěže

V lednu 2011 se poměrně překvapivě mezi agregátory přidal Ringier, stejně jako Nova významný hráč mediálního trhu, který převzal již fungující Sleviště.cz a vybudoval z něj čtyřku až pětku na trhu. K různým akvizicím dochází stále, ale jde spíše o skupování menších agregátorů. K největší akvizici došlo při vstupu Jana Barty do agregátoru SlevyDnes.cz, z nějž vybudoval jedničku v návštěvnosti. V případě druhého největšího serveru Skrz.cz se zase sloučil agregátor Robox.cz se Skrz.cz a zanikl, přičemž péči o celý projekt převzala Melker Media.

Některé neúspěšné slevové servery se také změnily v agregátory s vidinou jistějších výnosů. To je případ Cupolis.com, jednoho ze tří prvních slevových serverů v Česku, který kdysi udržoval velmi těsné vztahy se Slevomatem, dalším příkladem je Bigsale.cz. Dlouhodobě trend mezi agregátory kopíruje slevové servery a vzniká úzká skupina silných hráčů, kteří jsou navíc převážně zaštítěni zkušenými firmami z jiných oborů.

Vlna slevových serverů ochabuje, agregátory jsou na tom podobně.

Největší agregátory se také od ostatních liší tím, že mají vlastní billingové platformy a poskytují je i konkurentům, byť tím žádné závratné příjmy negenerují. Na trhu slevových serverů fungují dvě hlavní platformy, historicky první Rival od Martina Talaváška a jeho Skrz.cz, nově pak i odtržené PayLo, jehož zakládajícími členy jsou Slevín.cz a ZlatéSlevy.cz. Slevové servery jejich členům neplatí za zařazení nabídky, platí ale za realizovaný proklik a provizi z případného prodeje. K tomu účelu si v billingových platformách dobíjejí kredit, stejně jako v Skliku nebo Adwords. Nova se stala součástí Rivalu a může tak významně posílit křídlo vedené Skrz.cz.

Manželství po italsku

Právě tento agregátor ostatně nedávno oslavil své první narozeniny, a stejně tak i některé další, což samo o sobě svědčí o jisté vyspělosti trhu. Pro Novu půjde ale i tak o byznys, který je závislý výhradně na slevových serverech. Není to nicméně závislost pouze jednostranná. Například jednička Slevomat.cz je na agregátorech prakticky nezávislý a Tomáš Čupr několikrát avizoval, že na agregátorech do budoucna nebude, jiným větším serverům ale tvoří agregátory údajně až 60 procent všech prodejů a u nejmenších je to i 100 procent.

Během celkově slabšího léta se diskuze o odstřihování velkých slevových serverů od agregátorů alespoň zdánlivě utlumily, právě ony jsou ale uživateli nejvyhledávanější a na agregátorech se mohou chlubit výrazně vyšší konverzí než jejich menší konkurenti (platí zejména pro Slevomat), takže pokud by k jejich odchodu došlo, bude to vždy citelná ztráta. Už proto, že lídr trhu Slevomat-Zapakatel tvoří u velkých agregátorů podle různých vyjádření i více než třetinu všech příjmů.

Vztahy mezi servery a agregátory každopádně nebyly nikdy v minulosti nijak růžové, poslední dobou se ale podle všeho lepší s tím, jak spolu oba světy komunikují na dospělejší bázi. Podle hodnocení samotných serverů šlo zpočátku do značné míry o střet dvou kultur, kdy na jedné straně stáli zkušení obchodníci, kteří jsou zvyklí na provizi až za realizované prodeje (slevové servery), a na druhé straně spíše techničtí lidé z online světa (agregátory), kteří kopírovali obecný trend na internetu – platby za propagaci formou prokliku.

Hlídat si zadní vrátka

I u agregátorů ovšem již začíná platit, že rozhodující je pro návštěvníky oblíbená a vyzkoušená značka, trh je do značné míry rozebrán a pozornost těch prověřených se více než na lovení nových uživatelů reklamou (jejíž ceny ostatně v oblasti slev vyletěly s ohledem na vysokou poptávku do nebes) obrací k péči o ty stávající. Ti největší se o zadní vrátka a pojištění stability logicky starají nejvíce a hledají k tomu různé cesty.

Pro SlevyDnes to díky zkušenostem a možnostem Jana Barty má být odvážně pojatá expanze do zahraničí, mezi českými agregátory unikátní krok. Jejich největší konkurent Skrz zase sází na uživatelsky orientované inovace v podobě mapy slev, služeb ombudsmana, který využívá vyjednávací sílu agregátoru k řešení problémů svých zákazníků se slevovými servery, nebo chystané databáze nabízených slev s hodnocenám jejich poskytovatelů a vytvoření jakési černé listiny (podobnou službu před časem zmiňoval také Slevomat). Další agregátory jako ZlatéSlevy pak tlačí zejména své mobilní aplikace.

Nova v tomto směru zatím vsadila na agregátor coby součást komplexní služby Vybereme.cz. Portálový přístup umožňuje přímo ze stránek agregátoru vyhledávat nejen slevy, ale také firemní kontakty, zboží nebo prohledávat internet. Samozřejmostí jsou i odkazy na další webové služby Novy, stejně jako je tomu u Ringieru a jeho Sleviště. Podle zpráv z trhu chystá Nova nejspíš už od příštího týdne masovou podpůrnou kampaň, která se z pochopitelných důvodů nevyhne ani televizi, takže vidět Slevy.vybereme.cz jistě budou.

Každopádně se jedná o trh, který má stále rostoucí tendenci a peníze na něm bezpochyby jsou. Největší hráči dokáží stabilně růst velmi slušným tempem a s ohledem na to, že české slevové servery jsou každý den schopné vyprodukovat hodně přes tisíc aktivních nabídek, nedá se ani přes velkou míru závislosti příliš očekávat jeho nenadálý pád. Ovšem stejně jako se to ukázalo u slevových serverů, ani zde už pouhá mediální síla nezaručí úspěch proti zkušeným a zavedeným lídrům jako jsou SlevyDnes a Skrz.