Nová generace augmentované reality: jde to i bez markerů

Augmentovaná realita není ničím míň, než kombinací virtuální reality s tou opravdovou. Skutečná realita je filmována, přenášena v reálném čase a doplňována počítačem vytvářenými prvky. Nejjednodušší formou augmentované reality tak je třeba i zobrazování časomíry a skóre během živých sportovních přenosů.

Specifickým typem augmentované reality, který využívají marketéři, je ta, kde zákazník skrze svojí webkameru ovlivňuje obsah reklam a jiných marketingových nástrojů. Připomeňme zde například Fashionistu, aplikaci umožňující zákazníkům online obchodů s oblečením si vybrané kousky vyzkoušet. Pro tento typ aplikací je typické, že zákazník musí držet takzvaný marker, programem definovanou značku, která aplikaci pomáhá správně zkombinovat skutečnou realitu s virtuálními prvky. To je potřeba proto, aby aplikace rozeznala, v jaké velikosti a kam má virtuální prvky vložit. A nebo…to není potřeba?

Zkuste to bez drátů, Marconi!

Potřeba nejprve před sebou mávat jakousi značkou, nebo ji umístit na to správné místo a neustále kontrolovat, zda tam stále je, je pro mnoho uživatelů dostatečnou komplikací k tomu, aby je od užití augmentované reality odradila. Proto společnost Oddcast vytvořila technologii schopnou místo markeru využít obličej uživatele, čímž odstranila druhou největší překážku v užití augmentované reality (hned po vlastnictví webkamery). Technologii dala dohromady s reklamní agenturou PointRoll, zaměřenou na tzv. Rich Media Advertising, tedy pohyblivou a interaktivní reklamu. A vznikla nová reklamní platforma nesoucí název Barrier-Free Augmented Reality.

„Až doteď vyžadovala augmentovaná realita po spotřebitelích, aby společně s webkamerou používali pro mapování pohybu marker,“ říká Max Mead, viceprezident PointRoll pro obchodní rozvoj a strategii. „Naše partnerství augmentovanou realitu přináší bez nutnosti tisknutí značky, jejího hledání v dokumentaci a tak podobně. Tím zároveň snižuje bariéry pro používání AR i zadavatelům reklamy.“

Ačkoliv rozšířená realita stále ještě zdaleka není mainstreamovou záležitostí a mnozí dosud neobjevili ani její první generaci, v praxi je využívána stále častěji. Zejména s tím, jak roste obliba chytrých telefonů a sociálních sítí. A lze se poměrně bezpečně domnívat, že podobná zjednodušení mohou přijetí této technologie docela slušně nakopnout.

Via BR