Nejzajímavější využití QR kódů z celého světa

O obřím QR kódu z plechovek s barvou, který vytvořila pro propagaci svého nového spotřebitelského úvěru belgická pobočka finanční skupiny AXA, již u nás řeč byla. Nejedná se přitom zdaleka o ojedinělé originální využití této reklamní technologie, jsou tu i další a není jich málo. Pojďme se podívat na některé z těch nejlepších.

Hotel jako QR kód

Zkuste si představit, že přijedete na dovolenou a jako ubytování vás čeká obří QR kód. Ptáte se kde by něco takového bylo možné? Slovo, které hledáte, je Dubaj. Hotel se stěnami jako obří QR kódy se sice teprve staví, podle plánu má ale vypadat nějak takto. Není nicméně zatím jasné, zda bude možné jej skenovat a s kódem dále pracovat. Rozhodně by bylo působivé.

Hotel s designem QR kódu v Dubaji

Lidský QR kód

Audi v Japonsku vytvořilo QR kód z lidí po vzoru spartakiád a podobných masových akcí, kde šikovně poskládaní jednotlivci dohromady vytvoří dobře vypadající útvar. Tento kód sice není z nejpraktičtějších, protože reálná možnost jej naskenovat se blíží nule (snad jedině z helikoptéry), nemluvě o jeho nákladnosti v případě, že by měl někde být natrvalo, mediální pozornost kterou vyvolal to nicméně bohatě vynahradila.

Šikovné umístění

Podívejte se dobře na následující obrázek:

QR kód na billboardu

Kdyby nebyl tento článek věnovaný QR kódům, je dost možné, že byste si kódu umístěného v páře unikající z čerstvě otevřené plechovky koly vůbec nevšimli. Na druhou stranu, pokud byste si ho všimli, nebyla by o to vyšší vaše motivace jej naskenovat a podívat se, co se za ním skrývá za tajemství?

Kód z písku

V roce 2009 ještě ani velká část profesionálů nevěděla, co jsou QR kódy, vynalézvým japoncům to nicméně nezabránilo si nimi i tak hrát a testovat, co je a není možné. Společnost Sinap tehdy vytvořila na pláži z obarveného písku QR kód velikosti člověka, aby zjistila, zda takto vytvořený kód dokáží telefony naskenovat. Ukázalo se, že to sice nedovedou všechny, na většině přístrojů ale fungoval.

QR kód z písku

Mobilní hon za pokladem

Společnost Red Door Interactive připravila loni v březnu pro antivirový Eset kampaň, kdy uživatelé měli pomocí stop v podobě QR kódů rozmístěných po městě hledat poklad. Hlavní výhra byla Sony Vaio. Velmi originální a navíc ještě zábavný způsob, jak QR kódy využít. Podobnou kampaň u nás uspořádaly také firmy T-Mobile a Seznam. Jmenovala se Lovecká sezóna a psali jsme o ní loni v říjnu.

Honba za pokladem alias soutěž o Sony Vaio

Nákup přes výlohu

Výše uvedené příklady jsou sioce vskutku originální, kromě posledního ale nejsou příliš praktické. Proto výlet do světa dvourozměrných kódů uzavřeme dvěma použitími, která jsou nejenom zabavná, ale hlavně také smysluplná.

Prvním je umístění QR kódů do výlohy. Představte si zavřený obchod, ve výloze ale vidíte zboží, o které máte zájem. Běžně byste si museli udělat v duchu či do diáře poznámku, že se chcete zastavit v lepší dobu. Nebudeme si ale nic namlouvat, stejně pravděpodobně nebudete mít čas nebo chuť, a i když nezapomenete, obchodník tak přijde o prodeje a vy o krásné nové tričko nebo kabelku. Proč ke zboží do výlohy neumístit QR kódy směrující zajemce do e-shopu, kde si bude moci dané zboží koupit třeba v neděli ve tři ráno při čekání na noční tramvaj? Technologie interaktivních výkladních skříní Ralpha Laurena směřuje přesně tímto směrem.

Veřejné informace na dosah

Druhé využití se sice soukromých společností týká jen okrajově, to mu ale na zajímavosti neubírá. Starosta New Yorku Michael Bloomberg spustil ve svém městě kampaň, jejímž cílem je umístit na každou nově stavěnou budovu QR kód vedoucí na stránku obsahující informace ze stavebního úřadu. Zájemce se díky tomu údaje o rozsahu stavby, o jejím realizátorovi nebo o dalších souvisejících projektech. Velmi praktický je také link, který nasměruje uživatele přímo na číslo kanceláře, kde lze podat stížnost související s konkrétní stavbou.

QR kódy v New Yorku

Zachytili jste nějaký zajímavý způsob, jak využít QR kódy? Využili jste jich někdy ve své kampani originálním způsobem vy sami? Dejte nám vědět v komentářích, pokud bude váš projekt zajímavý, rádi o něm napíšeme.

Via TNW