Murdoch a Jobs opět mění média, chystají exkluzivní deník pro iPad

S pozoruhodnými informacemi přišel magazín Women’s Wear Daily a bezpochyby se jedná o zprávu, která prozrazuje mnohé o budoucnosti online médií. Nejen, že nový deník se stohlavou redakcí plnou zkušených profesionálů nebude mít žádnou tištěnou verzi, ale zahazuje za hlavu i koncept klasického online média. Jeho jediným domovem bude iPad a do budoucna připadají v úvahu i další tablety. Jména Steve Jobs a Rupert Murdoch přitom rozhodně nejsou známá pro nedostatek předvídavosti a tržního uvažování.

Velké plány, velká jména

Projekt se prý v Murdochově hlavě zrodil letos v květnu a od nápadu nebylo daleko k činům. Intenzivně se na něm pracuje už přibližně čtvrt roku a jeho betaverze by měla být spuštěna již někdy kolem Vánoc. Do plného provozu pak bude uveden na počátku příštího roku. Ponese název The Daily, původně se nicméně uvažovalo i o jménu The Daily Planet známém ze Supermana. K němu se ale podle všeho nepodařilo získat práva od společnosti DC Comics.

Murdochův mediální koncern News Corp. již má zajištěné i prostory pro novou redakci, která bude čítat až stovku lidí. Jde přitom o ostřílené profesionály z těch největších a nejznámějších médií. Vedení projektu se účastní například Jesse Angelo, hlavní editor The New York Post, Sasha Frere-Jones z New Yorkeru, Mike Nizza z The New York Times a AOL News, producent ABC News Steve Alperin, Pete Picton z deníku The Sun nebo Greg Clayman z Viacomu. To je jistě dostatečně výmluvný seznam, aby si každý mohl udělat představu o významu celého projektu.

Budoucnost patří tabletům

Výsledný produkt by měl spojovat emocionalitu kvalitního bulváru a jeho schopnost vtáhnout s chytrým stylem psaní velkých úspěšných novin. Jistě tedy má v první řadě zabavit, ale neměl by tím nijak odrazovat a zvyklostem uživatelů tabletů bude ostatně ušitý přesně na míru. K tomu poslouží i know-how Steva Jobse a jeho Applu, který nabídne nejen technologickou pomoc a podporu. Předplatné The Daily má stát velmi rozumných 99 centů za týden nebo 4,25 dolaru měsíčně a nový obsah bude vycházet sedm dní v týdnu.

V tuto chvíli není divu, že se mluví o exkluzivitě pro iPad, když má toto zařízení na trhu s tablety podíl 95 procent. V plánu je nicméně pokrytí všech tabletů obecně. Podle Murdocha se totiž tento typ zařízení stane během několika málo let naprosto běžným vybavením každé rodiny, stejně jako nyní třeba telefony nebo laptopy. Už po svém uvedení se iPad stal nejrychleji šířeným zařízením historie a na trh v nejbližších měsících zamíří i řada dalších velkých hráčů se svými vlastními produkty. Uživatelé tabletů jsou navíc pro konzumaci dobře připraveného médiálního obsahu jako stvoření a například speciální aplikace deníků Financial Times nebo The Guardian už nyní vydělávají statisíce dolarů.

Via Guardian, cnet, TC