Mobilní aplikace dostanou pravidla soukromí, na webu pomůže Do Not Track

Aktivní bojovníci za ochranu soukromí lidí na internetu mají v posledních dnech rozhodně důvody slavit. Jejich pomyslné tažení totiž právě včera a dnes zaznamenalo dva úspěchy, které sice nejsou zcela zlomové, ale z hlediska práv jednotlivců rozhodně přináší rozšíření a v celkovém součtu se počítají. O co se jedná?

Předně, včera oznámila kalifornská ministryně spravedlnosti Kamala Harris dohodu s předními hráči na trhu mobilních aplikací, podle níž každá mobilní aplikace, která sbírá data uživatelů, musí zveřejnit podmínky ochrany soukromí (viz tisková zpráva). Dohoda má ekosystém mobilních aplikací přivést blíže kalifornskému právu, kterému šestice účastníků dohody přímo podléhá. Podepsanými jsou Google, Apple, Amazon, Hawlett-Packard, Research in Motion a Microsoft.

Podmínky soukromí budou přístupné před stažením

Základním důsledkem nově uzavřené dohody bude ten, že veškeré aplikace v mobilních obchodech, ať již jde o Android Market, App Store, Windows Marketplace nebo Amazon Appstore, budou muset mít na jasně označeném místě na stránce pro stažení přístupné informace o nakládání s osobními údaji uživatelů. V obchodech s aplikacemi, v nichž tato možnost prozatím nebyla, uživatelům přibude nástroj pro označování závadných aplikací. Po šesti měsících bude ještě následovat schůzka všech zúčastněných, na níž shrnou stav ochrany soukromí v ekosystému mobilních aplikací a to, jak se dohodu povedlo převést do praxe

„Tato dohoda posiluje ochranu soukromí kalifornských spotřebitelů a milionů lidí po celém světě používajících mobilní aplikace. Zajištěním toho, že všechny mobilní aplikace budou mít podmínky nakladání s osobními údaji, vytváříme transparentnější prostředí a dáváme mobilním uživatelům více kontroly nad tím, kdo má přístup k jejich osobním údajům a jak s nimi nakládá,“ komentovala dohodu kalifornská ministryně.

Tlačítko Do Not Track se dočkalo uznání reklamními sítěmi

Snad ještě zajímavější je dohoda, k níž dospělo sdružení velkých internetových reklamních společností, tzv. Digital Advertising Alliance. V ní se více než 400 společností včetně Googlu zavazuje, že přistoupí na systém Do Not Track, poprvé představený zhruba před dvěma roky. V rámci tohoto systému si uživatel může v prohlížeči zvolit, že nechce být sledován, a jeho data poté účastníky dohody nejsou využívána k cílení reklamy, k řízení o zaměstnání a k účelům úvěrovým, zdravotním a pojišťovacím. Naopak v rámci systému data mohou stále být užívána za účelem průzkumu trhu, k vývoji produktů a také mohou být předávána v odůvodněných případech oficiálním vládním orgánům.

Jako první k systému přistoupil Firefox již na počátku minulého roku, následoval Microsoft a jeho Internet Explorer a principy Do Not Track vtělil do svého operačního systému Mountain Lion i Apple. Přesto ale efekty nebyly příliš hmatatelné. K tomu, aby se projevily, totiž Do Not Track musely respektovat i reklamní sítě. To se ve větším měřítku stalo až s právě aktuální dohodou Digital Advertising Alliance. Členové sdružení se zavázali, že na implementaci systému Do Not Track začnou pracovat, například prohlížeč Chrome od Googlu by jeho principy měl převzít do konce tohoto roku.

Via TC, WSJ