Králové internetu. Česká digitální stopa v roce 2011

Inu, pokud jde o kreativu (ke startupování se ještě dostaneme), tak dost východoevropsky. Když pomineme virálního avšak zcela nekomerčního prezidenta kradoucího slavnostní pero, posloužila naše země a stereotypy s ní spjaté hned v několika zahraničních projektech. Tím prvním byla kampaň vedená mimo jiné prostřednictvím Twitter účtu Tchecas do Brasil, který je třeba na Klábosení.cz stále veden jako druhý největší účet českého Twitteru s více než 110 tisíci followery.

České holky, český chlapi

Mělo jít o účet dvou modelek z Česka, které přijely do Brazílie, aby to pořádně rozjely. A rozhodně se jim podařilo na sebe jménem České republiky strhnout opravdu spoustu pozornosti. Dostaly se na obálku Playboye, do obří reality show a dalších televizních pořadů a během tradičního karnevalu byly vidět s předními osobnostmi Brazílie. Když oběma Češkám ležela Brazílie u nohou, ukázalo se, že šlo celou dobu o reklamu výrobce piva, čímž nastartovala druhá část kampaně věnovaná tomu, jak obrovský PR úspěch to byl.

Využití českých symbolů – pivo a hezké holky – je tedy celkem logické. Bohužel podle dostupných informací nakonec nešlo o opravdové české holky (měla to být jedna Slovenka a jedna Britka) a tedy ani o opravdový český Twitter účet. Navíc vše trochu kazí fakt, že slovo Tchecas bylo použito hlavně proto, že kromě původního významu znamená také, ehm, kundi*ky. Ale co, příběh to byl hezký a vzhledem k tempu, jakým se letos české firmy do Brazílie hrnuly, se snad za rok dočkáme i jiných úspěchů.

Možná ještě méně pak našince potěší kampaň nazvaná Prostate Czech – jazykově vybavení už jistě tuší, kam to celé míří.

Branko údajně pochází z Kladna a ve své teplákové soupravě s gumovou rukavicí v kapse se v cizině vydal na ušlechtilou misi – zprostředkovat mužům kontrolu prostaty kdykoliv a kdekoliv. Cílem kampaně z dílny Prostate Cancer Foundation bylo s pomocí virálu zvýšit povědomí o jednoduché prohlídce, která může zachránit život. Počet zhlédnutí nicméně žádnému trháku nenapovídá a jak podotkl Adweek, slova jako prohlídka a prostata je obvykle lepší vynechat – nebylo by lepším heslem třeba „Live longer. See more boobs!“?

Weby, které znamenají svět

To všechno je rozhodně dobrá zábava, nás ale popravdě víc zajímalo, o kterých českých firmách bylo v zahraničí slyšet. V tomto kontextu nelze nezmínit Socialbakers, kteří se stali nejen celkem pravidelnými hosty v článcích na TechCrunchi, ale psali o nich také Financial Times, Bloomberg, Business Week, ZDnet a další. Zpočátku sice proto, že je Facebook donutil změnit jméno, později ale hlavně díky dvoumilionové investici nebo dravým akvizicím. Za zmínku určitě stojí i to, že se zařadili mezi vítěze Red Herring Europe Top 100.

Pokud jde o schopnost prosadit se na velkých technologických serverech, bylo u nás letos takových firem vícero. Teprve na konci prosince se podobným způsobem prosadila další česká analytická služba Zoomsphere, bývalý Fejsbůček. Mezi svoje „zářezy“ může počítat Mashable, TechCrunch, Social Times, AllFacebook nebo AllTwitter. Svojí aplikací s nádherným designem (i svou osobní přítomností ve státech) zaujali také Moredays, kteří se se svým videem probojovali na Mashable. A určitě nejsme jediní, koho zpráva věnovaná českému projektu na některém z vyjmenovaných webů zahřeje u srdce.

Jen málokdo také letos mohl přehlédnout Robina Raszku, který dovedl své Tapmates do velkého světa díky práci na projektu Piictu. O svoje zážitky z předního světového akcelerátoru TechStars se u nás pravidelně dělil jak Robin, tak jeho kolega Petr Reichl. Tapmates se postupně proměnili ze společnosti orientované na klientský byznys na firmu, která sama získává podíly ve startupech (někdy s milionovými investicemi) výměnou za to, že se jim stará o vývoj mobilních aplikací. Rozhodně jde o další partu, o níž ještě uslyšíme.

Ranec plný úspěchů

Mezi českými vítězi roku 2011 na mezinárodní scéně nemůže chybět Geewa, známá především jako tvůrce facebookové Pool Live Tour. Tedy hry, která nejen kraluje ve své kategorii, ale hlavně baví ohromujících 800 tisíc denních uživatelů. Jako druhá nejlepší sportovní hra se probojovala i do elitního žebříčku nejpopulárnějších herních aplikací roku 2011, který vydal přímo Facebook. Není divu, že kolem Geewy krouží i opravdu velcí investoři zvučných jmen.

A když už jsme u her, jen málokterá aplikace se v popularitě dokázala vyrovnat Machinariu od Amanita Design. To vymetlo snad všechny žebříčky a featured pozice v App Storu, když nejprve v březnu ovládlo Mac App Store a v září svůj triumf zopakovalo na iPadech. Podobně zazářila také herní aplikace Shadowgun od Madfinger Games, která, jak se píše přímo v App Storu, je: „Featured in the Rewind 2011, Benchmark Games and Gorgeous Games by Apple. Number one in 25 countries and Top 5 in more then 50.“ Slušné!

V České republice začala být aktivnější (přinejmenším v náboru zaměstnanců) i společnost Good Data, která je sice jedním z našich největších internetových úspěchů posledních let, ale příliš vidět tu není. Hlavně si ale v srpnu připsala investici ve výši 15 milionů dolarů vedenou Andreessen Horowitz a byl by jistě hřích něco takového v našem seznamu nezmínit.

A abychom byli pokud možno úplní, na TechCrunchi jsme si letos mohli přečíst i o pražském StartupYardu, o aktivitách Credo Ventures (to ale třeba také na The Next Web) a zaslouženou pozornost přilákal i Mini Seedcamp Prague.

A pár dalších k tomu

Pokud jde o Českou republiku jako takovou, dozvěděli jsme se v souvislosti s internetem třeba to, že jsme po USA a Francii třetí zemí světa v rychlosti adopce IPv6, že jsme na rozdíl od Polska či Maďarska považováni za vyspělou zemi, nebo že české děti od 10 do 13 let vlastní častěji než jejich vrstevníci v jiných zemích chytrý telefon.

A jestli si závěrem můžeme trochu přihřát naši vlastní polévku, letošní Social Marketers Summit pomohl šířit dobré jméno Česka skrze weby a Twitter účty lidí jako jsou Igor Beuker z Viralblogu, Ed Robinson z The Viral Factory, Neil Vidyarthi ze Social Times a další.

Češi bodovali i na mezinárodních soutěžích, mimo jiné na Cannes Lions, a je nám jasné, že jsme určitě museli na někoho zapomenout. Pokud na něco takového přijdete, připomeňte nám to v komentářích, budeme jen rádi. Hlavní snahou nicméně bylo ukázat, že nejsme tak neviditelní, jak by se mohlo zdát, a že příklady hodné následování tady rozhodně jsou a jsou tu dokonce každý rok. Teď už jen najít ty, kdo je budou chtít následovat.