Konec tištěných knih, novin a časopisů

Na tradiční knihy budeme jen vzpomínat

Následující video představuje „SI Tablet“, novou čtečku e-knih, která byla vyvinuta firmami Time, Inc. a The Wonderfactory. Video ukazuje, jak dotyková obrazovka, snadná přenosnost a sbližování textu, zvuku a videa může vytvářet zcela nové příležitosti pro poskytovatele obsahu:

Time (podle tohoto videa) uvede zařízení na trh v roce 2010. Budoucnost v oblasti e-knih přichází mnohem dříve, než si kdokoliv dovedl představit. Také Apple v roce 2010 zřejmě uvede na trh dosud nevídaný tablet-počítač. Na obzoru je také zařízení, které zřejmě překoná čtečku e-knih Kindle.

Michael Hyatt, ředitel Thomas Nelson Publishers, největšího křesťanského vydavatelství na světě, shlédnul předchozí video mnohokrát, a na základě těchto dojmů se pokusil předpovědět budoucnost:

  • Začnou mizet hranice mezi novinami, časopisy a knihami. Ve starém světě analogového (ne digitálního) vydávání tiskovin bylo několik věcí, které rozlišovaly jeden druh médií od jiných:
    • Formát nosiče: novinový tisk, křídový papír nebo svázaná kniha
    • Periodicita: deník, týdeník, měsíčník, nepravidelné intervaly
    • Počet přispěvatelů: jeden, dva či mnoho autorů
    • Způsob odměňování autorů: autorské honoráře, pevný plat zaměstnance, práce na zakázku
    • Finanční model: reklama, předplatné nebo výnosy z prodeje výtisků

    SI Tablet a podobná zařízení podnítí tvorbu nového druhu multimediálního obsahu, který bude více závislý na možnostech zařízení a sbližování různých technologií než tradiční tiskoviny.

  • Vydavatelé budou muset počítat s multimediálním obsahem již od počátku tvorby. Když si uživatelé zvyknou na nový druh multimédií, nespokojí se už s pouhým textem (určitě si za něj nebudou ochotni připlatit). Budou očekávat odkazy, zvuk, video a další multimediální triky. Poskytovatelé obsahu proto budou muset zahrnovat multimedia již do úvodního návrhu publikace, nevystačí s jejich přidáváním k hotovému textu. V tomto směru jsou ve výhodě vydavatelé časopisů a tvůrci webů, protože to tak již dělají dnes.
  • Očekávání zákazníků prudce stoupne. Ano, skalní přívrženci tradičních knih vytrvají až do hořkého konce. Vkus masového publika se ale změní. Lze to přirovnat k přechodu od černobílé k barevné televizi, když se objevila barevná, každý ji chtěl, a už nebyla cesta zpět. To stejné se událo se stereofonním či prostorovým zvukem a s dalšími inovacemi médií. Teď přišel čas ohromit zákazníky opět něčím novým.
  • Náklady na tvorbu digitálních knih se podstatně zvýší. Kdyby všichni vydavatelé jen převáděli textový obsah na digitální, tak by příliš nezvýšili jeho hodnotu. Přidali by snad jen pohodlí a snadnou přenositelnost. Současně by si podstatně snížili náklady, protože by nemuseli vyrábět a distribuovat fyzický produkt. Vývoj se však ubírá jiným směrem. Aby vydavatelé uspěli v konkurenci, budou muset přidávat zvuk video a další prvky, které podstatně zvýší náklady na výrobu publikací.
  • Prvořadým zájmem bude tvorba a distribuce digitálního obsahu. Na knihy ve fyzické podobě budeme jen vzpomínat. Nikdo nedokáže předpovědět, kdy dojde ke zlomu, ale určitě k němu dojde v několika příštích letech. Pokud nebudete přemýšlet o obsahu zcela jiným způsobem, nebudete schopni vytvořit tak bohatý mediální zážitek, jako je SI Tablet. Někteří lidé dále budou chtít tištěné knihy, podobně jako jiní chtějí svítit svíčkami. Budeme je však chápat spíše jako suvenýry nebo artefakty k ozdobení našich domovů a kanceláří. Většina lidí bude však konzumovat digitální obsah.
  • Lidé budou číst více než kdykoliv v minulosti. Nové technologie přinesou nové čtenářské zážitky a zkušenosti, které zasáhnou více smyslů, podnítí více představ a budou mnohem působivější než pouhý text. Díky internetu už dnes lidé čtou více. Tento vývoj se s příchodem důmyslnějších zařízení ještě urychlí.

Pro tradiční podnikatele v oboru médií začala krutá doba. Obor médií se dramaticky mění. Nejprve to postihlo hudební průmysl, potom noviny a časopisy a teď je na řadě televize a film. Jeff Bezos řekl: „knižní průmysl je snad poslední baštou analogových technologií“.

Digitální magazíny blízké budoucnosti

Následující video je výsledkem výzkumného projektu iniciovaného firmou Bonnier R&D. Projekt vychází ze zkušeností se čtením časopisů na kapesních digitálních zařízeních. Znázorňuje pravděpodobnou představu digitálních magazínů v blízké budoucnosti.

Mag+ from Bonnier on Vimeo.

Projekt se pokusil zachytit podstatu čtení magazínů, tak jak si ho lidé po desetiletí užívali: díky jedinečným čtenářským zážitkům, vysoce kvalitnímu psaní a senzačnímu vytváření představ se lidé ponořovali a zapojovali do příběhů.

Projekt využívá sílu digitálních médií k vytváření bohatých a významných zážitků a také uvolňující a ozdravné vlastnosti tištěných magazínů. Bylo to navrženo pro svět, ve kterém interaktivita, hojnost informací a nespočet možností mohou být vnímány jako rušivé a zmáhající.

Ve videu byly vyjádřeny tyto koncepty a myšlenky: zážitek ze čtení magazínů, digitální vyhledávání a text versus obrázky. Můžete se zapojit do diskuze o těchto myšlenkách a projektu a prohlédnout si ilustrační fotografie.

Manifest mediální firmy budoucnosti

Pokud byste dostali od rizikového kapitalisty pár milionů dolarů na vybudování mediální firmy budoucnosti, jak by ta firma měla vypadat? Na co by se dnešní mediální firmy měly soustředit, aby přežily?

Chris Brogan věří, že mediální firmy budou zítra vypadat následovně:

  • Příběhy jsou body na časové ose, ale tím jejich publikování nekončí (i v budoucnosti budou upravovány, aktualizovány a rozšiřovány).
  • Ve firmě rozhodují ředitelé a redaktoři, ale tvůrci obsahu nejsou zaměstnanci nebo členy jejich týmů.
  • Média nemají určitou formu, ale jsou proudem textů, fotografií, videa, hudby, hlasu, animací a podobně.
  • Vše musí být připraveno pro přenositelnost a pro mobilní zařízení, která se neustále budou vyvíjet.
  • Všechno musí poskytovat příležitosti ke spolupráci. Čtenář-divák-posluchač musí mít vždy možnost ihned přidat svůj příspěvek, článek či komentář, a to ve spolupráci s jinými, na principu wiki.
  • Reklama nemůže být primárním zdrojem příjmů.
  • Jedním z mnoha zdrojů příjmů (ne jediný) je in-line content marketing (marketing zahrnutý v obsahu), jasně vylíčený, odhalený, vysvětlený.
  • Přispěvatelé mají mnoho podob: členové týmu, partneři z jiných médií, hosté (výhradně z lásky a pro slávu), účastníci konverzací a mnozí jiní.
  • Dalším zdrojem příjmů jsou služby s přidanou hodnotou. Proč si nerezervovat hotel či letenku přímo u vydavatele vašeho časopisu? Proč si od něj nekoupit produkty a služby přímo?
  • Všemu vládne spolupráce. Proč by si čtenáři nemohli sami vybrat titulní stránku příštího vydání nebo poskytnou svoji fotografii dopravní nehody?
  • Vše je složeno z modulů a propojeno odkazy. Vše je proměnlivé. Když mě nezajímá sport, tak tam prostě nebude. Když nechci reklamy, tak tam samozřejmě nebudou.
  • Papírová forma médií není mrtvá, je na vyžádání.
  • Na prvním místě (před všemi produkty všech mediálních firem) je to, co publikujeme a tvoříme mi všichni sami. Všichni jsme autoři.
  • Všichni stále budeme adepti (a oběti) masové distribuce fyzického zboží, ale pro většinu lidí po většinu času to nebude mít žádný význam, nebude je to zajímat.

Co je z toho nejdůležitější? Co chybí? Je to pouhá fantazie? Vidíte to jinak?