Konec lokálního internetu

Když jsem v roce 2002 spouštel Líbímseti (coby obdobu amerického Hotornot.com), žádný další český server umožňující upload a hodnocení fotek neexistoval. Ani po spuštění se internet nezatřásl a nevznikly desítky klonů. Stejnětak nereagoval ani Hotornot tím, že by produkt lokalizoval a vstoupil do ČR. Několik dalších let se nic nedělo. Konkurence Lide.cz byla rivalem, který se zaměřoval na starší uživatele, nestavěly love-mark, ale solidní službu pro uživatele portálu Seznam. A Myspace se lokalizacemi začal zabývat až v době svého propadu a ani tehdy nejevil velký zájem o Českou republiku.

Dnes je situace jiná. Za příklad se hodí omílaný fenomén hromadného nakupování. Za dva roky stačil dobýt celý svět v nejrůznějších mutacích, ať už formou lokálních společností, nebo nadechujících se globálních. V našich vodách po dvou letech existuje 200 kopií (a agregátorů) a na vstup se v českém jazyce chystají Google Offers, Groupon, Facebook Deals a stejně tak se slevomaty koketují lokální jedničky Seznam a Centrum. Má poenta je tedy – pokud dnes někdo kopíruje myšlenku projektu za oceánem, musí počítat, že v případě, že se jedná skutečně o terno, bude záhy ostřelován a to nikoliv jednou.

Proto jsem budoucím esům tvrdil, že je radno dívat se v zahraničí po dobrých nápadech, ale na jejich základě stavět myšlenky nové, nebo produkty inovující natolik, aby jejich projekt byl celosvětově unikátní. Zmiňoval jsem několik důvodů, které jim hrají do karet.

Nejmladší generace mluví anglicky daleko lépe než my třicátníci. U internetu jsou od dětství a čím dál více obsahu se na ně valí v angličtině. Nemuset si text překládat v hlavě šetří úsilí. Ještě pár let zpět by se leckdo smál diskuzi o financování internetového startupu. Peníze na projekty, které žily jen na papíře, téměř neexistovaly. Dnes se přístup k venture penězům otevřel a i čeští investoři koukají po příležitostech. Mládí nahrává možnosti riskovat, věnovat do podnikání “jen” svůj čas a v případě neúspěchu se oklepat a zkoušet to znovu. Spojené státy pravděpodobně otevřou nový Startup Visa program, který podnikatelům umožní firmu legálně přesunout do USA a pracovat tak přímo v kolébce internetu.

Přidejme k tomu růst internetu a nové internetové velmoci Brazílii, Čínu, Indii, rozvoj chytrých telefonů a tabletů a nové nástroje, které umožňují vyvíjet rychleji a stavět aplikace v cloudu kdekoliv po světě. V neposlední řadě to, co zaznívá na evropských konferencích a platí u nás dvojnásob. Evropa potřebuje příklady internetových podnikatelů co uspěli na globální úrovni a točí se o nich filmy jako o Marku Zuckerbergovi. Takové ikony jsou driverem pro touhu dosáhnout obdobného a inovacemi proslavit nejen sebe ale i Českou republiku. Pokud to Češi umějí hokejem, věřím, že to ukáží i v http protokolu.

Měl jsem radost, že na otázku „Může tady mezi vámi sedět příští Mark Zuckerberg?“ odpověděl les mladých rukou „Ano, to může přece dokázat každý!“ Polemizujte o takovém sebevědomí, ale zdá se mi zdravější než tvrdit, že je Česká republika příliš malá a nemá zdroje obdobné těm americkým.

Autor (@dusin) založil, vedl a v roce 2010 prodal společnost Libimseti.cz. Najdete ho na webu neuberger.cz.

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.