Kolik lidí odradí pomalé stránky? Hodně

Podle jednoho staršího průzkumu stráví Britové (a jistě nejen oni) průměrně přes dva a půl dne z každého roku svého života čekáním na zobrazení internetových stránek. To rozhodně není málo. Ale bylo by to ještě mnohem víc, kdyby trpělivost běžného uživatele nebyla velice omezená. Podle společnosti Akamai plných 40 procent lidí nakupujících na internetu nepočká na načtení stránky více než 3 vteřiny. Aktuální data k této problematice přináší také TagMan a jeho zjištění asi budou pro nejednoho marketéra či tvůrce stránek mírně znepokojivá.

Každá vteřina se počítá

Největším zpomalovačem webů a tedy i odpuzovačem mnoha zákazníků a klientů totiž údajně není samotný obsah, ale právě nástroje marketingu. Zdaleka největší omezení rychlosti způsobují takzvané „trackovací tagy“ třetích stran (na tohle jsi krátká, češtino), což jsou části kódu, které slouží k získávání informací o návštěvnosti, účinnosti reklamy a podobně. Tedy všechny ty populární vychytávky, které ve velké míře využívá cílená reklama nebo průzkumy účinnosti. Špatně optimalizované stránky tak mohou jen kvůli zahlcenosti zbytečnými tagy přijít o podstatnou část návštěvníků, jejichž chování se snaží monitorovat.

„Nejpomaleji se načítající složkou stránek v rámci naší studie byly tyto tagy, které se plně nahrály až po 250 milisekundách. Podle našich zkušeností zpoždění kolem jedné sekundy přiměje asi 10 procent uživatelů k opuštění stránek, takže už čtyři tagy na stránce by mohly stát 10 procent potencionálních návštěvníků. Ačkoli se výsledky liší v závislosti na důležitosti obsahu pro uživatele, znamená tento nepříznivý efekt významnou ztrátu příjmů pro internetové prodejce,“ uvedl Jon Baron z vedení TagMan. Počet tagů na stránce se přitom podle výzkumu mnohdy pohybuje kolem dvaceti a někdy dosáhne i čtyřiceti.

Rychlejší vyhrává

Jakkoli v principu nejde o nic překvapivého, v takto přímém podání se důraz na rychlost, kvalitní optimalizaci a důkladné rozmýšlení použitých marketingových nástrojů zdá hnedle zásadnější. Nejen, že rychlejší internet znamená více kliknutí a načtených stránek, ale také mnohem méně otrávených uživatelů, kteří se na prohlížení stránek prostě vykašlou. Není jistě náhodou, že také Google začal výsledky vyhledávání řadit podle rychlosti stránek. O jeho posedlosti rychlostí se toho ostatně napsalo už hodně – snaží se učit firmy, jak lépe dělat weby, vzdělává uživatele, kterak mohou zrychlit svůj prohlížeč a dokonce se v honbě za vyšší rychlostí pokouší vylepšit i celý internetový protokol. A ono na tom asi vážně něco bude.

Via BR