Kdy se mobilní reklama stane vážným soupeřem pro ostatní?

Reklama se obvykle objevuje na místech, která mají lidé rádi a na nichž se vyskytují, ať už offline, nebo online. Toto pravidlo ovšem platí s určitými výjimkami – reklama obecně koreluje se zvyky jejích konzumentů, jeden kanál se ale v tuto chvíli vymyká. Jde o reklamu v mobilních zařízeních. Mnohá prémiová média zaznamenávají až 50 procent své návštěvnosti z mobilních zařízení, přesto příjmy médií z bannerové reklamy v těchto zařízeních tvoří pouhé jednotky procent z příjmů celkových.

Tato čísla se týkají britského trhu podle informací marketingové platformy eConsultancy, česká online média samozřejmě nezaznamenávají tak velký podíl mobilních návštěvníků a na jejich příjmech z reklamy se mobilní zařízení podílejí také minimálně. Přesto jde i na vyspělých trzích o výrazný nepoměr. Mobilní reklama je poměrně novou disciplínou, inzerenti si stále zvykají na to, že vůbec existuje, a její možnosti vnímají pouze okrajově prostřednictvím nejrůznějších výzkumů. Myslí na to, že jim unikají potenciální zákazníci, které vůbec neoslovují, a své prostředky slepě investují do ozkoušených mediatypů?

Jak se daří monetizace podle kategorie stránky nyní, a jak by to mohlo být v budoucnu (zdroj: Opera)

Tato situace kopíruje stav, ve kterém se nacházela online reklama před více než jedním desetiletím. Návštěvnost pomalu ale jistě rostla, inzerenti však nenacházeli chuť internetovou reklamu zkoušet. Vždy se objeví něco, co pak označujeme za trend se skvělou budoucností. Mobilní reklama je trend se skvělou budoucností, ale nejdříve je potřeba tu budoucnost nějak odstartovat.

Média mají problém s reklamním vytěžením mobilních uživatelů, i když výzkumy ukazují, že mobilní reklama je většinou úspěšnější. Mobilní bannery jsou často pouze nečitelnou zmenšeninou bannerů, které jsou zobrazovány na počítačích, odkazují na podivná místa, QR kódy najdete v místech bez internetu či možnosti se zastavit a podobně. Inzerenti se pak ptají, jestli má taková kampaň vůbec nějaký význam. Neměli by se ale spíš ptát, jak úspěšnou kampaň připravit? Je potřeba se učit, stejně jako jsme se před lety učili online reklamu.

Příjem na počet zobrazení podle platformy (zdroj: Opera)

Mobilní strategie největších gigantů technologického světa přitom zjevně tolik nezaspala. Třeba Facebook si uvědomuje, že ho mobilní uživatelé používají častěji, pořídil si Instagram jako výhradně mobilní službu a pracuje s mobilními aplikacemi. Kroky Facebooku jsou jasné a jejich cílem je maximálně rozšířit základnu mobilních uživatelů a pak ji zasáhnout dobře cílenou a přirozeně vypadající reklamou. Od Googlu by se mohli učit všichni, je v oblasti mobilní reklamy a jejího šíření průkopníkem. Nabízí univerzální řešení, které mohou využívat všichni, kdo mají zájem monetizovat mobilní prostor. A samozřejmě z toho má svůj podíl.

Je vidět, že top technologičtí hráči dělají pro obor mobilní reklamy dost, Google a Facebook rozhodně nejsou jediní (o mobilních aktivitách těch dalších jako je Apple, Amazon či Microsoft se před pár dny rozepsal TechCrunch). Proč? Cítí peníze, nové možnosti a růst. Z jejich aktivit můžeme usuzovat, že se pomalu ale jistě blíží bod zlomu, tedy den, kdy se mobilní reklama zařadí nejen mezi trendy záležitosti, ale i do tolik populárních koláčových grafů s viditelným podílem na celkových reklamních útratách. Opět se nabízí paralela se startem online reklamy, i ta se před lety pokoušela výrazněji prosadit docela dlouho.

Jak se mění formáty mobilní reklamy (zdroj: Opera)

Vývojem mobilní reklamy se podrobně zabývá i aktuální výzkum State Of Mobile Advertising provedený Operou. Ta zaznamenává 35 miliard mobilních impresí měsíčně a za loňský rok vydělal mobilní obsah na reklamě 240 milionů dolarů. Nejvýnosnějším zařízením je iPhone, cena za 1000 zobrazení reklamy je v jeho případě skoro tři dolary. Zařízení s Androidem jsou na dvou dolarech, další platformy jsou na tom o dost hůře. Oblíbenost mobilních reklamních formátů se navíc už nyní velice dynamicky proměňuje, na scénu nastupuje HTML5 s více než polovičním podílem a video. Naopak standardní formáty jsou na ústupu.

Pohled na americký trh každopádně ukazuje jasnou dominanci Googlu a jeho řešení pro mobilní reklamu. I výhled napovídá, že se v nejbližších letech nebude nic měnit. V roce 2014 by měl podle předpovědí Google generovat polovinu peněz z mobilní reklamy, další systémy a média (Twitter, Facebook, Apple…) budou v porovnání s ním paběrkovat. Americký trh ukazuje, že mobilní reklama je schopná růst v řádech desítek procent. To jsou v dnešní době skvělá čísla a tyto a podobné statistiky dělají jistě radost všem zúčastněným. Radost mají média, provozovatelé reklamních platforem a koneckonců i inzerenti, kteří si snad mohou konečně vnitřně obhájit, proč se pustit do neprobádaných vod mobilní reklamy.