Jiskření.cz: Jaký je potenciál českého online seznamování?

Řekněte si sami a upřímně – pokoušeli jste se někdy seznámit online? Pokud jste odpověděli kladně, nejste určitě sami. Přitom se neobjevuje mnoho projektů, které by si kladly za cíl umožnit internetovým uživatelům potkat vysněný protějšek. Konkurence, i když ne přímá, je silná: Facebook, české sociální sítě jako jsou Lidé.cz, Líbímseti.cz nebo Spolužáci.cz, online chaty a klasické seznamky, například Seznamka.cz.

Více singles, méně předsudků

Facebook vládne a ukrajuje z návštěvnosti i uživatelů českých projektů. Samozřejmě nejde o seznamku, protože na Facebooku obvykle komunikujeme s lidmi, které známe. To samé platí i pro české sociální sítě s výjimkou projektů postavených jako klony zahraničních služeb typu „Hot or not“. Klasické internetové seznamky stagnují, i když bychom si mohli myslet, že silná poptávka bude odměněna zajímavou nabídkou.

Zdá se, že je v této oblasti nejenom u nás díra na trhu. Společnost Centrum Holdings nedávno přišla s projektem Jiskření.cz, má jít o klasickou seznamku se zajímavými funkcemi a rozhraním. Lukáš Uhl, Business Development Manager z Centrum Holdings říká, že na českém trhu vidí v této oblasti zajímavou příležitost:

„Nárůst počtu singles v posledních letech napříč věkovými kategoriemi a nedostatek příležitostí k běžnému seznamování vyvolává stále větší potřebu hledat si partnery přes internet a to i u lidí, kterým by před pár lety taková možnost připadla nepřijatelná. Zároveň roste i poptávka po kvalitnějších seznamkách, kterým se daří díky zpoplatnění shromažďovat zajímavější uživatele a odfiltrovat část obtěžujících spamerů.

Na seznamky se nyní dostávají mnohem více lidé, kteří jsou atraktivní, zajímaví, ale jsou zaneprázdnění, na hledání partnerů jinými cestami nemají čas a jsou ochotni si za kvalitní službu zaplatit. Nová seznamka je také jedním z kroků k modernizaci a oživení některých služeb Centrum Holdings. Jiskření.cz nahradí dosavadní seznamku Centra Mojerande.cz. Naším cílem je vybudovat kvalitní seznamku se statisícovou základnou uživatelů a zařadit se mezi top hráče na trhu.“

Revoluce se stále nekoná

V čem je služba unikátní, kde nabízí něco jiného, než konkurence? „V první řadě klademe důraz na přátelský přístup k uživateli a na snadnou orientaci v prostředí seznamky. Dbáme na soukromí i na možnost volby návštěvníka. Fotografie uživatelů mohou v plné kvalitě vidět jen zaregistrovaní, ostatní vidí fotky rozmazaně, ale přitom si mohou noví návštěvníci o seznamce udělat obrázek, zkusit si vyhledávání, ještě než si zde založí svůj profil. Předností je určitě Škola seznamování s radami a tipy k tématům, které lidé při seznamování nejčastěji řeší. Do budoucna připravujeme spoustu dalších funkcí, které oživí vzájemnou komunikaci uživatelů a pár zábavných aplikací, které by měly seznamování ještě víc zpříjemnit,“ říká Uhl.

Jiskření.cz za svou konkurenci Facebook nepovažuje. Lidem, kteří si chtějí najít nového partnera, prý neposkytuje dost soukromí a příležitostí k hledání. Ano, pravdou je, že veškerou aktivitu uživatele Facebooku obvykle sledují jeho přátelé, což rozhodně nejsou ideální podmínky pro diskrétní seznamování. Lukáš Uhl uvádí, že konkurencí budou zavedené seznamky jako je například Štěstí.cz nebo Seznamka.cz. Za konkurenci naopak nejsou považovány standardní offline seznamky, které představují jen velmi malý trh.

Seznamování v Česku? Bez invence

Na českém trhu je podle všeho jen jediná seznamka, která je komerčně velmi úspěšná a vydělává na registračních poplatcích – je to Štěstí.cz. Ostatní hráči mají jiné byznys modely, žijí z prodeje reklamy a soustředí se na získávání trafficu. Pokud tedy přijde na trh nový hráč, který bude těžit z příslušnosti k velkému portálu, může se velmi rychle prosadit, zvlášť pokud nabídne uživatelům komfortní a jednoduché ovládání a velký výběr z potenciálních partnerů. Právě počet uživatelů s dobře vyplněnými údaji by měl být v tomto případě klíčem k úspěchu. Uživatel, který nenajde co hledá, se bude těžko vracet.

Uhl také upozorňuje na jistá specifika našeho trhu. „Zajímavé je srovnání atmosféry českého seznamového trhu se zahraničím. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že v Německu, Anglii či USA, je díky delší tradici pro uživatelé samozřejmostí zpoplatnění služby a seznamka, která je zdarma, je v očích uživatele podezřelá co se kvality týče. V Čechách jsou naopak uživatelé zvyklí na seznamování zdarma, nicméně i zde už se projevuje rostoucí poptávka po placené službě, která by jim zajistila kvalitnější výběr.“

Prostá logika a selský rozum říkají, že uživatelsky přívětivá seznamka zastřešená velkou značkou českého internetu má šanci na úspěch. Tedy pokud se na situaci podíváme ze startovní pozice, která je sice slibná, ale samotný závod může ovlivnit velké množství faktorů. A to kladně i záporně. Každopádně vstup Jiskření.cz na stagnující trh může ukázat, zda je oblast online seznamování právem či neprávem opomíjena a zda jsou místní či cizí sociální sítě opravdu tak velkou konkurencí, jak si mnozí myslí. Ostatně dá se čekat, že ani mladé české startupy ještě neřekly své poslední (a vlastně ani první) slovo.

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.