Je čas platit? Google rozjel online platební systém

S platebními systémy pro online vydavatele, po kterých dotčení volají již minimálně rok, se najednou roztrhl pytel. Předevčírem představil svojí novinku Apple, včera v podvečer našeho času přišel s vlastním řešením i Google. Pojďme se podívat, jak bude vypadat hezky nazvaná služba Google One Pass.

Jeden účet vládne všem

Především, na rozdíl od Applu, jehož systém předplatného je určen pro prodej přes aplikace, se One Pass nespecializuje na žádnou platformu. Uživatelé budou moci kupovat zpoplatněný obsah nebo jej číst přes web, na chytrých telefonech i na tabletech. V omezených případech bude přes službu možné prodávat i obsah v aplikacích, záleží ovšem na operačním systému a jeho podmínkách pro developery, zda propojení s One Pass povolí.

Systém je založen na platební službě Google Checkout. Jeho výhodou je, že přes něj uživatel může koupit obsah na různých stránkách i u různých vydavatelů na jednom zařízení, poté se odhlásit a po opětovném přihlášení obsah číst na jiném zařízení. Jinými slovy, uživatel má jen jeden účet, přes který obsluhuje všechen obsah u všech vydavatelů. Vydavatelům tento fakt zase umožňuje propojit jejich jednotlivá webová panství a prodávat společné předplatné na všechny své servery v rámci jednoho balíčku, či takto zpřístupnit jejich libovolnou kombinaci.

Různé varianty placeného přístupu

Další výhodou představeného platebního systému je, že je pouze na vydavateli, jaký typ placení zvolí. Na výběr jsou jednorázové nákupy na jedno použití i časově omezený přístup (článek bude přístupný například dva týdny či měsíc, poté se zablokuje), různé formy předplatného za cenu podle výběru vydavatele, ponechání některého obsahu zdarma, či různé kombinace těchto možností. Představitelná je také varianta, že je obsah zprvu zadarmo, ale po určitém počtu návštěv či pageviews se uživateli celý nebo částečně zpoplatní.

Některý obsah tak může podléhat předplatnému, zatímco jiný lze současně pořídit pouze jednorázově, nebo lze všechen obsah pořídit jak v rámci předplatného, tak jednotlivě. Volba mezi různými variantami je výhradně na vydavateli a změny v nastavení by díky jednoduchému ovládacímu rozhraní neměly být náročné ani nijak omezené.

Asi nejzásadnější výhodou proti Applu je pro vydavatele cena. Google si ze všech plateb, které bude zprostředkovávat, hodlá strhávat pouze 10 procent. To ovšem nezachrání developery aplikací pro iOS, protože je obtížně představitelné, že by jim placení přes Google One Pass snad mohlo projít. Budou tak stejně odkázaní na platební možnosti, které poskytuje Apple.

Služba je v první fázi dostupná pouze ve Spojených státech a Kanadě, z evropských zemí jsou pak mezi vybranými Velká Británie, Francie, Německo, Španělsko a Itálie. Čeští vydavatelé mají zatím smůlu a podle dostupných informací se zřejmě v tomto roce už ani nedočkají.

Co myslíte, podpoří snadno dostupná a vysoce flexibilní platební služba další vydavatele, aby začali experimentovat s placením za obsah webu? Neboli – zdraží internet?

Via Google, BI