Jak velký je vliv internetu na životní prostředí

Stále rostoucí internet spotřebovává také stále rostoucí množství energie. Největší vinu na tom nesou datová centra velkých IT společností jako jsou Google, Apple, Facebook a Amazon. Energii je ovšem třeba z něčeho vyrobit, problém nastává, pokud se tak děje způsobem zatěžujícím životní prostředí, především z uhlí. Alespoň to tvrdí studie Greenpeace zaměřená na vliv datových center velkých společností na obsah oxidu uhličitého v atmosféře.

Zájem o úspory a zelenou image je ale i z druhé strany a například Facebook před necelými třemi týdny představil novou platformu pro open-source vývoj úspornějších datových center, která by měla ušetřit velkou část energetických nákladů – byť ani tím si protestující Greenpeace neusmířil. Se souběžným rozmachem internetu a zelené politiky je pravděpodobné, že se ekologická diskuze i aktivity technologických firem budou dál rozvíjet. Kdo ví, zda se nevrátí například nápad z roku 2007, kdy bylo spočítáno, že černý Google by ve srovnání s tradičním bílým ušetřil 750 MWh energie (a černý Google dokonce skutečně vznikl).

Protože tady není to správné místo na propírání tradičních argumentů o tom, zda globální oteplování je či není způsobováno člověkem, pojďme se raději držet čísel ze studie Greenpeace. Každý čtenář si koneckonců může informace přebrat podle toho, jaký má na problematiku názor. Studie tvrdí, že datová centra se nyní podílejí 1,5 až 2 procenty na globální spotřebě elektrické energie, přitom více než polovina společností se zásobuje z větší části elektřinou vyrobenou z uhlí. Celková spotřeba se každý rok zvyšuje asi o 12 procent.

Z největších hráčů na tom je nejhůře Apple, jímž spotřebovávaná elektřina je v průměru z 54,5 procenta z uhlí, a Facebook, kde poměr činí 53,2 procenta. Zde nelze než vzpomenout video a facebookovou kampaň, kterou Greenpeace nedávno burcovali proti Facebooku právě pro jeho vysokou spotřebu elektřiny z uhlí. Nejlepší hodnocení za celkovou politiku si ze známějších společností vysloužily Google a IBM. Skoro u všech (kromě Akamai) ale byla kritizována neprůhlednost jejich ekologické politiky.

Zabíjí internet planetu?

Svou troškou do mlýna přispěl i marketingový blog WordStream, který u příležitosti nedávného Dne Země sestavil infografiku z dat napříč různými aktuálními studiemi o vlivu IT na životní prostředí. Dozvíte se tak, že až 40 procent amerických pracovníků by mohlo pracovat z domova a ušetřit díky tomu benzín za cestu do práce a zpět, roční ekvivalent 53 milionů metrických tun zplodin. Přestože pracující z domova mají podle infografiky asi o 25-40 procent vyšší produktivitu práce, je takto zaměnáno jen 2,5 procenta pracovníků.

Překvapením pro vás může být třeba i to, že jeden spamový e-mail vyprodukuje na své doručení asi 0,3 gramu oxidu uhličitého, a že těchto e-mailů je každý rok posláno kolem 62 bilionů. Zajímavé jsou i konkrétní příklady a srovnání, která umožňují udělat si lepší obrázek o tom, kolik energie si různé online aktivity žádají (kliknutím infografiku zobrazíte v plné velikosti v novém okně).

Infografika: Zabíjí internet planetu?

Via Mashable, HP