Jak si vedou prezidentští kandidáti podle hledání v Seznamu a Googlu

Oba největší vyhledávače působící v Česku už přidaly svůj příspěvek do diskuze o prezidentských volbách. Google nabízí trendy ve vyhledávání, zmínky ve zprávách i přehled článků, Seznam zase sestavil zajímavou infografiku o hledanosti jednotlivých kandidátů a o tom, s jakými výrazy jsou jejich jména při hledání nejčastěji spojována.

Zdá se, že čeští voliči chtějí své prezidentské kandidáty poznat skutečně do hloubky a tak říkajíc bez obalu. Jinak si totiž snad ani nelze vysvětlit kombinace, které používají při jejich vyhledávání na Seznamu. Schwarzenberga chtějí nejčastěji vidět “za mlada”, Bobošíkovou “nahou”, Franze “bez tetování” a Roithovou v “dětství”. A jaké tajemství asi doma skrývá Táňa Fischerová, když jejím nejčastějším slovem je “půda”? Veškeré tyto údaje a řadu dalších shrnul Seznam v infografice, kterou naleznete níže. Jinak ale byli kandidáti podle očekávání nejčastěji spojeni s termíny “životopis, “prezident” a “volby”.

Už před pár dny ale svou speciální volební stránku spustil také Google. Najdete na ní seznamy aktuálních článků z online médií ke každému kandidátovi, lze si udělat přehled o tématech více či méně spojených s volbou a k dispozici jsou také grafy, které shrnují zájem uživatelů o dané osobnosti ve vyhledávání a počet zmínek ve článcích a blozích podle Zpráv Google. Stránka je propojena také s kanálem ČT24 na YouTube a profily kandidátů na Google+.

Z dat od Seznamu vyplývá, že zatím se Češi o kandidáty nejvíce zajímali v listopadu, kdy proběhlo plných 33 procent všech hledání. Zájem se zjevně postupně zvyšoval s blížícím se datem voleb – mezi nejvytíženější měsíce v tomto ohledu patří také prosinec a říjen, zatímco například v červenci proběhlo jenom pět procent všech těchto hledání.

Ze všech kandidátů se lidé nejvíce zajímali o Vladimíra Franze, k němuž se vázalo 34 procent vyhledávacích dotazů a byl nejhledanějším kandidátem v pěti ze šesti sledovaných měsíců (data pokrývají období od 1. července do 31. prosince 2012). Na druhém místě byl Miloš Zeman se 13 procenty a na třetím Jana Bobošíková se 12 procenty. Nejméně zájmu přitáhli Jiří Dienstbier (tři procenta), Přemysl Sobotka (čtyři procenta) a Zuzana Roithová (pět procent).

“Pravdou ale je, že prvních osm lednových dní přineslo opět velký zájem o možné budoucí prezidenty. Uskutečnilo se během nich tolik hledání, která by odpovídala pětině všech hledání kandidátů za červenec až prosinec 2012. Zájem o prezidentské kandidáty za pár dní v lednu byl tedy podobný jako v celém prosinci. Lednová čísla sice nezahýbala celkovým pořadím kandidátů, ale přinesla pár zajímavostí. Leden byl totiž první a jediný měsíc, kdy byl nejhledanějším kandidátem na prezidenta Miloš Zeman, následován Karlem Schwarzenbergem, kteří odsunuli Vladimíra Franze až na pomyslné třetí místo,” doplnila mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová.

Total
0
Shares
Další články