Jak si neziskový projekt může pomoci guerilla marketingem na Facebooku?

TyInternety: Představte prosím Neomluvené divadlo a vaši scénu, Underground.
Václav Bartůšek: Neomluvené divadlo je pražský divadelní spolek, který se chlubí skoro desetiletou existencí. Za dobu svého působení realizoval více než deset inscenací. Mezi největší úspěchy divadla patří vystoupení na prestižním divadelním festivalu Highfest v arménském Jerevanu (ND jako první uvedlo českou premiéru hry Mé srdce je v horách od W. Saroyana) a v neposlední řadě i otevření stálé scény Underground, který se stal nepřehlédnutelným místem alternativní kultury na mapě Prahy.

Prostor Underground je stálá scéna Neomluveného divadla. Kromě řady dalších divadel z celé republiky, zde vystavují svá díla začínající výtvarníci, fotografové, modní návrháři, pravidelně se zde scházejí básníci a další literáti.

Neomluvené Divadlo

TI: Je kampaň k nové inscenaci Sebevrah (Nikolaj Erdman) vaším prvním pokusem o využití Facebooku? Jak přesně kampaň probíhala, jak dlouho trvala a zaznamenali jste její efekt?
VB: FB ke své propagaci využíváme už 2 roky, kdy vznikl samostatný profil ND na FB. Ve stejné době vznikl i profil námi spravovaného prostoru Underground, takže naše aktivity na FB jsou tímto znásobeny. Na zdi pravidelně zobrazujeme statusy, které nějakým způsobem souvisí s inscenací, kterou právě hrajeme, např. části replik jednotlivých postav atd. Dále pak rozesíláme pozvánky na zdi i do zpráv. Under má nyní 655 přátel, ND 213 a z 98 procent se jedná o lidi, kteří naše představení skutečně navštívili.

Kampaň na Sebevraha začala už na sklonku dubna, kdy se postupně den po dni objevovaly profily jednotlivých postav ze hry. Nejdříve jsme oslovili naše věrné návštěvníky, kteří věděli, že se hra má připravovat. Šlo o to, dát jim na vědomí, že se něco už skutečně děje, a že to bude něco mimořádného. Každá postava psala statusy, které souvisely s jejím charakterem. Jednalo se o úryvky textu, demagogické citáty, nebo narážky na květnové finále MS v hokeji mezi ČR a Ruskem, dále se postavy přidávaly do skupin, které by danou postavu charakterizovaly, např.: řezník do skupiny „Máme rádi maso“ a podobně.

Prostor Underground

Každá postava nasbírala za měsíc kampaně v průměru přes 200 přátel, snažili jsme se je nasbírat na místech (ve skupinách, like – fanstránkách), kde se předpokládá výskyt lidí se zájmem o divadlo. Snažili jsme se najít i diváky, kteří dané představení viděli kdekoli na světě, tito si nás velmi rádi připojovali a ještě naše přátelství navrhovali dalším… Když celou akci zhodnotím, podařilo se nám zapojit naše „přátele“ tak, aby přistoupili na naši hru. Určitě se o nás dozvěděli i lidé, kteří se o divadlo nezajímají, ale naše „hra“ po FB je natolik nahlodala, že dostali chuť přijít. Jestli byla ale kampaň efektivní, ukážou až výsledky návštěvnosti představení. Jedním z cílů kampaně je i budovaní image značky Neomluvené divadlo, zvýšení povědomí o divadle na pražské kulturní scéně. Snažíme se být co nejvíce vidět, např. komentujeme a likujeme odkazy největšího možného počtu přátel.

TI: Máte v plánu další propagační aktivity v sociálních sítích, nebo zůstanete u guerilla marketingu?
VB: V budoucnosti chceme určitě daleko více FB využívat, protože je to zatím náš nejúčinnější komunikační kanál. Doufáme, že FB v budoucnosti nabídne ještě další efektivní možnosti, jak oslovit našeho potencionálního diváka.

Nikolaj Erdman: Sebevrah