Jak se změnil ekosystém mobilních aplikací v roce 2010

Souhrnná zpráva Distimo se blíže zaměřila na přední mobilní platformy iOS (iPhone i iPad), Android, BlackBerry, Nokii, Palm a Windows (6.x a Windows Phone 7). Data přinášejí zajímavé poznatky vývojářům, kteří přemýšlejí, jak nejvhodněji své aplikace monetizovat. Povzbudivé je například to, že výnosy z nákupů uskutečněných uživateli v rámci volně dostupných aplikací se během loňského roku více než zdvojnásobily.

Růst počtu aplikací

Podíváme-li se na absolutní čísla počtu aplikací, nejvíce za loňský rok vzrostla nabídka App Store od Applu – meziročně se počet aplikací zdvojnásobil a zastavil se těsně před číslem 300 tisíc (bez iPad Store).

V relativních číslech pak zaznamenal největší nárůst Android Market od Googlu, který meziročně zvětšil svůj objem dokonce šestkrát (celkově teď má 130 tisíc aplikací). Trojnásobným nárůstem počtu aplikací se pak mohou shodně pochlubit BlackBerry App World od RIM (celkem 18 tisíc aplikací) a Ovi Store od Nokie (celkem 25 tisíc aplikací).

Přechod k aplikacím zdarma

Podle Distima upustilo mnoho vývojářů během loňského roku od zpoplatnění aplikací a začalo je nabízet ke stažení zdarma. Vedl je k tomu zřejmý fakt, že právě tyto aplikace jsou nejvíce stahovány. Raketový vzestup zaznamenal počet free aplikací v App Store určených pro iPhone a v Ovi Store pro Nokie.

Počty stahování hovoří jasně. Pouhých tři sta nejpopulárnějších aplikací nabízených zdarma zaznamenalo každý den dohromady na tři miliony stažení. Naproti tomu z placených aplikací jich bylo denně stahováno jen 350 tisíc. I stahování placených aplikací nicméně meziročně vzrostlo – od června do prosince zaznamenalo třicetiprocentní nárůst.

Výnosy z prodejů uvnitř aplikací

Jak už jsme zmínili výše, postupně rostly také výnosy z prodejů uskutečněných v rámci jednotlivých aplikací.

Nejzajímavější jsou čísla u aplikací nabízených zdarma. Od června do prosince loňského roku se výnosy z nich zdvojnásobily (platí pro iPhone a iPad). Celkově mezi těmito dvěma hráči vede iPhone, pro nějž free aplikace znamenají celou třetinu celkových výnosů z aplikací.

Průměrné ceny aplikací klesly

Porovnáme-li ceny placených aplikací na čtyřech hlavních platformách, iPhonu, BlackBerry, Androidu a Nokii, jejich průměrná cena v uplynulém roce klesla. Podle Distima jsou nižší ceny prokazatelné u sto nejpopulárnějších aplikací, přestože jejich poměrné snížení se různí. Jedinou výjimkou je průměrná cena v rámci celého Android Marketu, která o jedno procento vzrostla.

Signifikantní rozdíly najdeme také mezi vývojem průměrných cen u sta nejpopulárnějších aplikací a všech aplikací celkově (v grafu modrý versus zelený sloupec). Rapidní snížení cen u nejpopulárnějších aplikací pro Android a Nokii vysvětluje Distimo tak, že právě tyto dvě platformy nabízely ještě před rokem výrazně dražší aplikace než jejich konkurenti a během roku 2010 se průměrné ceny napříč jmenovanými platformami přibližně vyrovnaly. Nejčastější ceny placených aplikací se teď pohybují v rozmezí od jednoho do dvou dolarů.

Vývoj napříč kategoriemi nabízených aplikací

Zajímavé změny přinesl loňský rok také v rozložení aplikací mezi jejich jednotlivými tematickými kategoriemi. Například uživatelům iPhonu teď App Store nabízí výrazně více aplikací přinášející efektivní pracovní nástroje.

Naopak Platforma BlackBerry, která se vždy orientovala spíše na byznysmeny, za poslední rok výrazně obohatila kategorie se zábavními aplikacemi.

Pohled do budoucna

Pokud jde o předzvěst dalšího vývoje, smartphonům a ekosystému mobilních aplikací odborníci přisuzují velkou budoucnost zejména na poli nákupů zboží. Sarah Kessler ze serveru Mashable ve svém analytickém článku předvídá, že mobilní nakupování bude jednou stejně významné jako dnešní nakupování online.

Kessler přitom vycházela z výsledků výzkumu společnosti ForeSee Results, podle nichž mobilní telefony hrají už dnes velkou roli při rozhodování uživatelů, jaké výrobky si následně pořídí. Z deseti tisíc dotazovaných návštěvníků největších amerických e-shopů jich celých třicet procent uvedlo, že před samotným nákupem prostřednictvím svých mobilů porovnávalo detaily výrobků, vyhledávalo nejlepší ceny nebo hledalo umístění kamenných poboček.

Jediným problémem je poměrně malé rozšíření smartphonů ve světě. I to se ale má v blízké budoucnosti (především díky klesající ceně přístrojů) rychle měnit.

Via RWW