Jak se daří českým -matům

„Doménu jsem registroval v únoru 2010 a vzhledem k tomu, že mě spousta lidí od toho spojení odrazovala, mám radost, že jsem do toho názvu šel. Nicméně je třeba říci, že kvalitní firmu název nedělá. Upřímně nevím, jak se hodnotí samotná značka. Kdybych to hodnotil podle vyhledávání slova Slevomat a přímých návštěv webu, tak by to samo o sobě stačilo na hodnotu hodně přes 100 miliónů korun. A to nepočítám další benefity, které s sebou značka Slevomat nese, a fakt, že jsme se de facto stali názvem kategorie,“ říká zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.

Má tím na mysli kategorii slevových serverů, kterým mnozí neřeknou jinak než slevomaty, kromě ní se ale zrodilo i další specifikum českého internetu. Jsou jím -maty, služby, které uživatelům dokážou výhodně a pokud možno s co největší slevou (byť to neplatí u všech) nabídnout a prodat cokoliv od motorky po hypotéku. Podívali jsme se na skupinu těch největších, nejzajímavějších a nejznámějších služeb z této oblasti, a rozhodli jsme se zjistit, zda a jak moc jim jejich jméno pomohlo k úspěchu. A vezmeme to hezky podle abecedy…

Automotomat

První slevový server s automobily spuštěný loni v září měl původně ambici prodávat jedno auto za den až dva, především od v Česku nejžádanějších značek. Spoléhal na prodej skladových vozů, pro které momentálně dealer nemá ve své oblasti v dané konfiguraci odbyt, a vyplatí se mu tedy auto prodat i s mírnou slevou. Zatím se ale uživatele na drahé nákupy aut přes internet naučit nepodařilo a ani slevy nakonec nebyly nijak závratné.

 

„Automotomat jsme po fázi testovacího provozu zastavili a to z několika důvodů. Především jsme dali přednost úspěšnějšímu z dvojice našich projektů, a to Hypotékomatu. Nechtěli jsme tříštit síly ani kapitál a cítíme zde v tuto chvíli větší potenciál. Dalším důvodem byl neúspěch při shánění hlavního partnera projektu z řad automobilek a hledání fungujícího obchodního modelu. V současné době tak Automotomat spí a čeká, až si s ním zase začneme hrát poté, co s hypotékami přestane být zábava,“ konstatuje Marek Nebesář ze společnosti NetRoad.

Hypotékomat

Naopak -mat s půjčkami na bydlení, který byl v ostré verzi spuštěn letos v únoru a testoval se od loňského října, plní podle svých zakladatelů očekávané cíle lépe, než se čekalo. Dostává průměrně 114 žádostí měsíčně, za dobu ostrého provozu jich bylo téměř 600 v celkové výši 670 milionů korun. V poslední době se vývoj soustředil mimo jiné na zjednodušení a automatizaci vnitřního systému tak, aby makléřům usnadnil práci.

„Po překonání dětského věku jsme nyní v pubertě a začínáme se zaměřovat na stabilizaci finančních toků a generování zisku. Do této doby jsme veškerý vývoj a provoz hradili z vlastních prostředků a z prostředků investora. Hypotékomat je v současné době závislý především na placené návštěvnosti (hlavním zdrojem je PPC či newsletterové kampaně) a na jiných formách propagace. Měsíc od měsíce ale roste přirozená návštěvnost podpořená PR aktivitami agentury, se kterou od března spolupracujeme,“ říká Nebesář.

Podle dalších statistik dosahují příjmy žadatelů v průměru 31 tisíc korun měsíčně, median ročníku narození je 1977, 40 procent žádostí podávají svobodní zájemci a 21,5 procenta vysokoškoláci. Letos je v plánu ještě vstup na Slovensko a další kroky, které urychlí rozvoj projektu.

Jízdomat

Největší český portál pro online zprostředkování spolujízdy autem funguje od podzimu 2010 a inspirací pro jméno se nijak netají:

„Název Jízdomat vznikl na základě úspěchu slovního spojení Slevomat a také obliby, kterou si -maty u uživatelů získaly. Jan Mittner, jeden ze zakladatelů Jízdomatu, jel jednou cestou z Prahy do Třebíče a napadl ho název Cestomat, jehož doména však již byla registrovaná. Po krátkém hraní se slovíčky nakonec vznikl název Jízdomat, který se prosadil mezi dalšími návrhy a my jej začali používat. Název je snadno zapamatovatelný a určitě je nedílnou součástí úspěchu celého portálu. Rozhodnutí bychom znova neměnili,“ potvrdila Martina Čmielová.

V dohledné době je v plánu také zprovoznění mobilní verze Jízdomatu. Ten má v současnosti přes 27 tisíc registrovaných uživatelů, z toho téměř 10 tisíc řidičů. Od roku 2010 už bylo vypsáno 51 tisíc jízd, které ušetřily více než dva miliony korun (počítá se částka, kterou zaplatí spolujezdci řidiči a on ji tak ušetří, nikoliv úspora např. vůči hromadné dopravě). Aktuálně je vypsáno 1100 spolujízd do různých míst ČR i zahraničí.

Půjčkomat

Poněkud nepřehledná je situace kolem půjčkomatů, protože tenhle lákavý název v tradičně vytížené oblasti zaručených půjček na cokoliv zjevně zarezonoval. Funkčně a moderně vyhlíží pujckomat.cz, jehož zástupci nicméně na naše dotazy neodpověděli. V tomto případě jde o klasické zprostředkování malé rychlé půjčky s macatým úrokem od jedné společnosti, není to tedy půjčkomat v tom smyslu, kdy služba propojuje jednotlivce ochotné půjčit s lidmi, kteří půjčku poptávají.

Obsazená doména nicméně neodradila ani řadu dalších. Na internetu najdete i podstatně levněji působící pujckomat.org a také celou záplavu stejných, jen jinak obarvených webů umístěných na nejrůznějších komplikovaných doménách. Jednu a tutéž službu, která si doménu www.pujckomat.cz přisvojila jen v titulní grafice, tak najdete třeba na adresách bestpujcka.cz/stranka/pujckomat.cz, pujckyweb.cz/stranka/pujckomat, oblibenepujcky.cz/stranka/pujckomat.cz nebo overenapujckaonline.cz/stranka/pujckomat. O důvěryhodnosti podobných stránek se jistě rozepisovat nemusíme.

Realitymat

Nemovitosti se svého -matu dočkaly v listopadu 2011 a počet návštěvníků tohoto serveru se postupně ustálil na 200 až 300 UIP denně. I jeho název byl v době boomu podobných služeb zvolen podle Slevomatu a server byl od počátku zaměřen na slevy, akční nabídky a tipy z oblasti realit, bydlení či domu a zahrady, tedy na úzké oborové zaměření, které do té doby nebylo pokryto tímto druhem portálu. A i v tomto případě si autoři stránek název pochvalují především pro jeho zapamatovatelnost. Rozvoj je nicméně jen pozvolný a prodeje rekordy nelámou.

„Ze strany poskytovatelů nabídek jsme původně očekávali větší zájem jak ze strany realitních kanceláří, developerů či stavebních firem, tak dodavatelů vybavení. Nízký zájem spatřujeme v malé marketingové podpoře portálu a také nižší návštěvnosti. Na druhou stranu nižší počet nabídek na portálu zvyšuje počet zhlédnutí jednotlivých nabídek na stovky i tisíce. Oproti očekávání se nám nepodařilo proniknout na větší agregátory, které by přivedly návštěvnost. Především vzhledem k našemu specifickému zaměření a politice pevné platby za zveřejnění nabídky, nikoliv podílu z prodeje,“ uvedl Marek Mocek.

Právě průnik do agregátorů podpořený odlivem některých slevových serverů a více různých nabídek jsou aktuálně hlavními cíli pro budoucí vývoj, který, jak Mocek přiznává, ještě bude „během na dlouhou trať“.

Tarifomat

„Tarifomat jsme registrovali 12. března 2011. Hledali jsme volnou fantazijní doménu související s mobilními tarify. Měli jsme nápady jako tarifovnik.cz a teď jsem moc rád, že jsme nakonec vzali právě tarifomat.cz. Samozřejmě jsme se inspirovali na slevomat.cz a zdálo se nám, že -mat přípona je mezi lidmi známá. Vidím to tak, že nám ten výběr neublížil, ale v marketingu či prodeji nám to výhodu nepřineslo. Slevomatu každopádně gratuluji, -maty vznikly díky jejich velikému úspěchu,“ říká Roman Nováček.

Tarifomat.cz začínal v době, kdy online prodej mobilních tarifů teprve startoval, a podařilo se mu vybudovat si pozici největšího prodejce u nás. Díky tomu se postupně podařilo vyjednat výrazné slevy na tarify a nabízí i další bonusy, což hodně pomáhá v prodejích. V tuto chvíli se vývoj soustředí na vnitřní procesy, aby tým stíhal obsloužit více zákazníků za méně času – zatímco zpočátku se zpracovávaly desítky poptávek měsíčně, dnes je to přinejmenším stejný objem každý den. Podle údajů Tarifomatu dokáže až 80 procent zákazníků ušetřit alespoň 50 procent ceny tarifu a dosud bylo optimalizací či změnou ušetřeno bezmála 17 milionů.

…a Slevomat

O zakladateli celé této kategorie jen stručně na závěr, neboť dění kolem Slevomatu lze na zpravodajských serverech sledovat pravidelně. Ostatně podle výzkumů agentury Mediaresearch dosahuje znalost značky mezi internetovou populací 79 procent.

Spojení Slevomat vzniklo jako typicky české označení. V první fázi po návratu do České republiky jsem hledal projekt, kterému bych se mohl věnovat, a o expanzi do zahraničí jsem nepřemýšlel ani ve snech. V současné době se používá pouze na Slovensku, kde skupina Slevomat Group provozuje portál Zlavomat. O ochraně jsem ale nepřemýšlel, je to příliš generické a vlastně nevím, co by nám to přineslo,“ potvrzuje Čupr to, že ochranářské choutky na běžná slova po vzoru Applu či Facebooku rozhodně nemá.

Jednoznačná jednička českého slevového trhu je v současnosti aktivní také na Slovensku, v Maďarsku, Bulharsku, Estonsku, Lotyšsku a Litvě. Od počátku působení prodal Slevomat svým 565 tisícům zákazníků více než 2,1 milionu voucherů a zprostředkoval tak slevy v celkové výši téměř 1,5 miliardy korun.