Jak mohou chytré online televize změnit reklamu

Současná konzumace televizního vysílání a internetu, speciálně sociálních sítí, je již dnes naprosto běžnou záležitostí. Na tento trend reagují různé projekty youtubesocial, Warner Brothers zřizuje půjčovnu filmů na Facebooku a na realizaci čeká spousta dalších podobných vizí. Odpovědí na tento vývoj jsou každopádně chytré televize. Co si pod tímto pojmem představit? Televize přebírající vlastnosti počítačů, tabletů, telefonů, konzolí, umožnující připojení na internet, stahování aplikací, her, nahrávání obsahu atd. Podle výzkumné agentury iSuppli existuje již dnes jen ve Spojených státech 85 modelů TV schopných připojení na web.

Mimo klasického přístupu na internet ale vznikají i hybridní technologie jako je Google TV nebo její konkurent Project Canoe. Sky TV Ruperta Murdocha se zase sbližuje s reklamním systémem AdSmart, BBC spouští reklamní platformu YouView kombinující weby BBC s televizním vysíláním a dalšími kanály. Nemusíme se ale dívat jen za moře. Nova nedávno oznámila, že chce nabízet placený obsah skrze chytré televize, Internet BillBoard prodává banerovou reklamu v síti IP Tv a konzumace video obsahu na portálech Voyo, Stream nebo Youtube není skrze chytré televize žádný problém.

Co to může znamenat pro reklamu?

Nejprve se TV stane adresovatelnou podle lokace, domácnosti a chování uživatelů. Obsah se ještě více fragmentuje a bude nutné v něm vyhledávat, stejně jako to umožňuje Google TV. Inzerenti budou mít možnost měřit intereakce, CTR% a konverze, stejně jako to už teď dokáží na internetu. Reklamní sdělení s dynamickým cílením podle potřeby se stane běžnou skutečností. První vlaštovkou v tomto směru je americká společnost VisibleWorld, viz. následující video.

Tato změna bude mít pravděpodobně za následek transformaci velké části modelů prodeje televizní reklamy. Reálná a hlavně aktuální data umožní do nákupu zapracovat aukční systémy stejně jako v Google AdWords či DSP.

V tomto způsobu prodeje budou pravděpodobně odbourány dlouho zavedené metriky jako GRP a TRP, ale na druhou stranu to umožní zadavatelům investovat své marketingové rozpočty mnohem efektivněji. Bude možné ale i nutné v reálném čase optimalizovat reklamy, upravovat rozpočet a taktiku s ohledem na aktuální výsledky.

Než se dostaneme k výše nastíněné budnoucnosti, bude to ještě asi pár let trvat, ale v roce 2012 bude mít pravděpodobně téměř každý nový model televize možnost přístupu na internet. To je po rozšíření tabletů další krůček směrem k fůzování „starých“ mediatypů s internetem…

 

Autorem textu je Tomáš Žlůva, ředitel online divize mediální agentury Mindshare, sci-fi autor.