Jak Facebook či Google vydělávají? Pro některé uživatele je to záhada

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak Facebook vydělává peníze? Protože čtete Tyinternety, asi se vám to bude zdát naprosto nesmyslná otázka s jasnou odpovědí. Velké části amerických uživatelů to ale podle nedávného průzkumu příliš jasné není, přestože jde o poměrně zásadní věc pro pochopení jeho fungování.

Snad neprozradíme žádné velké tajemství, když napíšeme, že Facebook získává hlavní část příjmů z reklamy. Stejně jako většina dalších nových médií a koneckonců i médií starého typu. Na první pohled se zdá, že to každému uživateli při otevření stránek této sociální sítě musí být zřejmé, opak je ale pravdou. K tomuto názoru dospěl tým marketingové firmy The Search Agency, která dělala průzkum mezi více než 2000 Američany.

Výsledky totiž ukázaly, že pouze 54 procent z nich má představu o tom, jak Facebook vydělává peníze (57 % mužů a 51 % žen). Ostatní si zřejmě představují, že se mu finanční prostředky prostě zjevují na účtu. Na druhou stranu v otázce, jak poslat něco na facebookovou zeď, si byli respondenti už jistější – ví to 70 procent z nich. V tomto případě víc zabodovaly ženy.

A co vyhledávací portály, třeba takový Google? Zde už byly výsledky lepší. Přes 75 procent uživatelů mělo jakousi představu, že hlavní zdroj příjmů jde z reklamy. Jedna třetina z dotazovaných pak věří tomu, že vyhledávací weby prodávají soukromá data marketingovým společnostem. 29 procent lidí je současně přesvědčeno, že firmy pravidelně platí, aby byly zařazeny do vyhledávacích výsledků, pětina si myslí, že někteří uživatelé si připlácejí za premium vyhledávání, kdy se dostanou k zajímavějším odkazům než běžný smrtelník.

A jak vlastně Američané přistupují k reklamě na Googlu? To záleží do velké míry na věku a státu, kde žijí. 22 procent uživatelů kliká pravidelně na reklamy umístěné ve vyhledávači, nejvíc z nich pochází z jižní části USA, nejméně pak ze středozápadu. Intenzivněji si všímají reklamy mladší lidé od 18 do 34 let (30 %), ze starších občanů to je pouze 18 procent.

Průzkum se ale zaměřoval i na jiné oblasti a otázky. Jednou z nich bylo, zda lidé vědí, jaká je povolená délka tweetu. Správnou odpověď 140 znaků dobře určilo 37 procent mužů a 27 procent žen. U Pinterestu to bylo obráceně, co znamená „něco pinovat“ zodpovědělo 48 procent žen a 42 procent mužů.

Total
0
Shares
Další články