Jak české mediální agentury komunikují online?

Informace na začátek: zkoumali jsme pouze weby největších mediálních agentur podle posledního hodnocení RECMA RANKING (výsledky via MediaGuru). Víme, že jsou tu další mediální agentury, nebo agentury, jejichž byznys se také týká nákupu a prodeje mediálního prostoru, ale rozhodli jsme se pro zjednodušení držet jednoho žebříčku (s jednou malou výjimkou: agentury pod Aegis Media jsme dali do jedné škatulky a přidali nově vzniklý Isobar).

Původně jsme chtěli zkoumat pouze to, jak mediální agentury pracují se sociálními médii (hledali jsme, jestli agentury komunikují skrze blog/novinky, jestli umožňují RSS export, jestli komunikují skrze Facebook, Twitter, LinkedIN, nebo sdílejí své prezentace přes Slideshare), nakonec jsme ale přidali ještě jedno hodnotící kritérium – dohledatelnost ve vyhledávačích (reprezentují ho ikonky Googlu a Seznamu). Nebudeme samozřejmě zkoumat, jak dobře jsou weby optimalizované, stačí nám pouze to, jestli budou ve výsledcích vyhledávání alespoň do prvních pěti míst, když zadáte jejich přesné jméno (ano, výsledky jsou poměrně překvapivé).

Co jsme nezkoumali: mohli jsme se na weby dívat i ze spousty jiných hledisek (design, přístupnost a použitelnost, mobilní verze webů, apod.), ale to si necháme případně na jiný test.

Pořadí agentur (dle nákupního objemu) dle RECMA Ranking:

  • OMD
  • Mediaedge:cia
  • Médea
  • Mediacom
  • PHD
  • Starcom MediaVest
  • Universal McCann
  • Carat
  • MindShare
  • Initiative Media
  • Attention!Media
  • Vizeum
  • ZenithOptimedia
  • Pan Media Western

OMD

Mediální agentura OMD redesignovala a relaunchovala svůj web poměrně nedávno (začátkem srpna letošního roku) a z našeho malého srovnávacího testu vychází prakticky nejlépe. Nechybí sekce novinek, RSS, vlastní Twitter účet, Facebook Fan page a díky mateřské OMD ani prezence na LinkedIN. Na webu je dokonce implementován Facebook Connect. Bez možnosti přidávat komentáře k novinkám je jeho využití ale trochu nadbytečné (můžete postnout na Facebook zprávu o tom, že jste navštívili web OMD s vlastním komentářem). Výhrady patří k aktualizaci sociálních sítí. Na Twitteru i na Facebooku (účty jsou propojené) je poslední aktualizace z 15. října.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Mediaedge:cia

Druhá největší agentura podle žebříčku RECMA Ranking je na tom s webem, resp. se sociální komunikací trochu hůř. Samostatná česká doména www.mecglobal.cz je přesměrována na podstránku globálního webu, která je evidentně řešena pro většinu lokálních poboček stejně. Novinky jsou i pár let staré, chybí RSS export, dohledatelnost na webu je poměrně oříšek (na Googlu i na Seznamu hluboko na druhé straně). Nechybí ovšem Facebook Fan page a opět globální profil na LinkedIN.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Médea

Web Médea Group prošel podobně jako web OMD letos výrazným redesignem a relaunchem. I když v tomto testu srovnáváme pouze využívání sociálních médií, nejde bez poznámky přejít nečitelnou a nepoužitelnou intro stránku (prvek, který už dávno vyšel z módy, mimochodem), ani to, že URL není správně nastavena (web nefunguje bez „www“). Dohledatelnost na webu je v tomto případě velice specifická. Na Googlu sice po zadání jména vyjede jako první správný web, ale s popisem: „Portál prodeje zájezdů a vstupenek a direct marketing“. Na Seznamu je prvním výsledkem záznam z databáze Firmy.cz, ve výsledcích organického vyhledávání čekejte první výsledky až na druhé straně (nikdy ovšem nečekejte homepage). Ze sledovaných věcí najdete novinky (resp. celý „Press room“) a jistou přítomnost na Facebooku – nejedná se ovšem o standardní Fan Page, ale překvapivě o skupinu.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Mediacom

Mediacom je jednou z agentur, které ještě nevstoupily na sociální sítě žádným způsobem. Kromě globálního profilu na LinkedIN se s agenturou můžete spojit maximálně tak mailem, o novinkách se dozvíte jedině tak, že budete pravidelně kontrolovat oficiální web.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

PHD

Agentura PHD je ve vlastní vnější online komunikaci poměrně rozpolcená. Na jednu stranu provozuje úspěšný a často aktualizovaný blog Media Guru, pro který spravují i Facebook Fan page. Na druhou stranu agentuře nefunguje korektně web ve všech prohlížečích. I tak ale dosáhla na třetí místo.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Starcom MediaVest

Ani agentura Starcom se ještě nepustila do sociálních médií. Není na Facebooku ani na Twitteru, neprovozuje blog ani sekci s novinkami. Dohledat je můžete pouze přes globální firemní LinkedIN profil.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Universal McCann

Zařadit do testu agenturu Universal McCann je trochu složitější vzhledem k tomu, že se jedná o dva weby. Web české centrály McCann-Erickson a web Universal McCann Digital. Jak McCann-Erickson, tak UM Digital mají sekci novinek (UM Digital provozuje vlastní blog, bohužel bez RSS exportu), Digital má navíc vlastní Twitter účet. Je zajímavé, že agentura i přes to, že aktivně tweetuje, není přítomná na Facebooku. Tam najdete pouze neoficiální skupinu I worked in McCann Erickson Prague/Universal McCann Prague.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Carat, Isobar, Vizeum

Agentury spojené pod Aegis Media jsme museli dát do jedné škatulky. Carat, Vizeum ani celé Aegis Media totiž nemají žádný český web (nebo jsme ho nebyli schopni dohledat). Jediný český web provozuje nejmladší agentura ze skupiny – Isobar (o jejím vzniku jsme psali zde). Isobar jako digital agentura využívá možností poměrně dost: provozuje vlastní blog (bohužel bez RSS), Facebook Fan page (na vlastním webu dokonce s FB Fanbox widgetem), Twitter, a jako jediná agentura ze všech i vlastní SlideShare a Youtube Channel. Do příště to chce ještě zapracovat nad jednoduchou dohledatelností.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

MindShare

Také agentura MindShare ještě nevstoupila do vod sociálních sítí a médií. Česká pobočka neprovozuje ani vlastní web (nebo se nám ho nepodařilo dohledat).

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Initiative Media

Web agentury Initiative Media patří opět k těm novějším. Agentura relativně často aktualizuje svoji novinkovou sekci (informuje o celém trhu), příjemně překvapí RSS export, problém není ani s dohledatelností. Kromě neoficiální skupiny pro zaměstnance lokálních poboček, zatím agentura ovšem nepronikla do sociálních sítí.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Attention!Media

Web agentury Attention!Media už pamatuje leccos (copyright v patičce končí rokem 2006). Komunikovat s agenturou můžete opět maximálně mailem, nebo přes telefon.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

ZenithOptimedia

Ani agentura ZenithOptimedia se zatím nenašla v sociálních sítích (když pomineme tradiční globální LinkedIN profil). Na webu najdete pár novinek bez RSS exportu (poslední ze srpna) a automatizovaný feed novinek z Marketing & Media.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Pan Media Western

Poslední testovaný subjekt je opět pozitivnější. Agentura Pan Media Western má moderní web, píše aktualizované novinky, nabízí RSS export, na homepage webu promuje vlastní Facebook Fan page, aktivně používá Twitter, jako jediná má vlastní (tzn. ne globální) firemní profil na LinkedIN, chybí pouze SlideShare.

blog/novinky Google Seznam RSS Facebook Twitter LinkedIN SlideShare Youtube Flickr
ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne

Tabulka vítězů

Jaká mediální agentura vychází tedy z testu nejlépe? Za každou položku jsme dali jeden nebo žádný bod, dvěma agenturám jsme udělili po jednom trestném bodu (za nefungující vlastní web PHD a za špatné používání Facebooku u Médey).

  • 1.-2. místo: OMD: 7 bodů
  • 1.-2. místo: Pan Media Western: 7 bodů
  • 3. místo: PHD: 6 bodů
  • 4.-5. místo: Initiative Media: 5 bodů
  • 4.-5. místo: Universal McCann: 5 bodů
  • 6.-8. místo: Mediacom: 4 body
  • 6.-8. místo: ZenithOptimedia: 4 body
  • 6.-8. místo: Médea: 5 bodů – 1 bod za špatné používání Facebooku (Facebook Group místo Fan page) = 4 body
  • 9.-10. místo: Starcom MediaVest: 3 body
  • 9.-10. místo: Attention!Media: 3 body
  • 11. místo: Mediaedge:cia: 2 body
  • 12.-14. místo: MindShare: 0 bodů
  • 12.-14. místo: Carat: 0 bodů
  • 12.-14. místo: Vizeum: 0 bodů

mimo soutěž (agentura nebyla v žebříčku RECMA Ranking): Isobar: 6 bodů

UPDATE: Web agentury PHD Network dohledatelný je (naše chyba), nicméně z prezentace prohlížené ve Firefoxu (pouze fialové pozadí bez jakéhokoliv textu) nebylo úplně jasné, že se jedná opravdu o agenturní web. Až později jsme byli upozornění na nutnost prohlížení webu v jiných prohlížečích. Z hlediska nastavených pravidel (nehodnotili jsme úroveň webových prezentací, ale pouze jasně daná kritéria) tedy musíme agentuře PHD přidat plus dva body za dohledatelnost a odstranit jeden minusový bod. V celkovém žebříčku se tedy agentura PHD posouvá na třetí místo.