Infografika: V e-shopech letos Češi utratí 51,2 miliardy

Za poslední dva roky lze podle infografiky sledovat postupný vývoj v chování nakupujících. V roce 2010 byla například průměrná výše objednávky přes 3000 korun, nyní je 1962 korun. „Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek,“ říká k tomu Kamil Demuth z Heureky.

Klesající průměrné výši objednávek napomáhá i trend osobních odběrů, díky kterému zákazníci šetří na dopravném a nemají problém objednat si přes internet i zboží nižší hodnoty. Podíl osobních odběrů napříč celým trhem činí 22 procent, u vítězných obchodů v soutěži ShopRoku 2012, kde většina obchodů osobní odběr nabízí, činí podíl v průměru 44 procent a stále roste. V případě podílů jednotlivých dopravců je situace relativně stálá, i nadále více než polovina lidí volí pro dopravu Českou poštu (54 %), druhým nejoblíbenějším dopravcem je PPL (29 %) a třetím společnost DPD (7 %).

Rychlým tempem rostou podle očekávání přístupy z mobilních zařízení. Ještě začátkem roku 2011 činily méně než jedno procento, v současné době tento podíl překročil hranici pěti procent a nadále roste. „V mobilním nakupování vidíme obrovský potenciál a je nejvyšší čas, aby české internetové obchody pracovaly na lepších mobilních verzích svých obchodů,“ konstatuje Demuth.

Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza nákupního rádce Heureka.cz založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.