Hacker: Co se za hranicemi dozvíte o stavu české reklamy

Dmxeco je jeden z největších veletrhů o digitálním marketingu v Evropě, podle určitých měřítek úplně největší. Koná se v německém Kolíně nad Rýnem a pro 20 tisíc účastníků je veletrh spojený s konferencí zdarma. Zajímavý je tím, že se snaží věnovat celému digitálnímu marketingu, ne jen jeho části. A dělá to po německu – důsledně. A ne vše, co se na takové akci dozvíte, je nutně pozitivní.

Dmxeco je rozděleno na konferenční část (poslouchejte), bloky naplněné semináři a workshopy (aktivně se zúčastněte) a veletrh (najděte si dodavatele, či spíše vážení dodavatelé, kupte si stánek a tím nám výrazně přispějte na konání akce). Toto rozdělení jako by namalovalo demarkační čáru mezi těmi, kteří něco online prodávají, a agenturním světem online reklamy. Zatímco prodejci se soustředili ve veletržních prostorech, komunikační profesionálové byli obvykle k zastižení v konferenčním sále a na workshopech.

Konferenční program byl standardní, samozřejmě představil některé hvězdy jako je Coleen DeCourcy z agentury Socialistic, viceprezident Google pro displej reklamu Neal Mohan nebo David Sable, CEO Young&Rubicam, podobně těžké váhy marketingu ale můžeme díky Forum Média, PIAFu nebo Social Marketers Summitu potkat i v Praze.

Konec kazatelů

Na konferenci byl naštěstí velmi markantní odklon od přednášek typu “Sociální média jsou tady, televizní spot už nefunguje, všechno bude jinak” ke konkrétním řešením a případovým studiím, tedy od “musíme se všichni změnit” k “takhle jsme se my změnili”. Antonio Hidalgo, ředitel inovací a zároveň marketingu a strategie Phillipsu, dokonce na dálku odpověděl na tradiční konferenční otázku slovenského kreativce Michala Pastiera, zda se mají reklamní agentury podílet na samotném vývoji produktu – Phillips de facto na základě zpětné vazby z komunikace připravuje své novinky a spojuje své spotřebiče s moderními komunikačními prostředky v dříve těžko představitelné kombinace, např. zastřihávač vousů s augmentovanou realitou.

Zazněly i velmi zajímavé postřehy o pojmu cílová skupina. Jak připomněl zmiňovaný David Sable, dnešní moderní zařízení používají pětašedesátiletí dědečkové i jejich dvouletí vnuci, a to mnohdy dokonce společně.

Social? Mobile? Ne tak rychle…

Ve veletržní části se jako jednotné téma táhlo sousloví User Journey. Několik set firem nabízelo své služby těm, kteří si přejí někam umístit reklamu, změřit její výkon, sledovat pohyb uživatele po stránce a změřit ROI celého procesu. Náš styl nákupu displejové reklamy, kdy nákupčí volá obchodnímu zástupci serveru a ptá se,  zda má volný banner vpravo dole ve 40. týdnu, tu působil jako středověk.

Na veletrhu se prezentující sítě se obvykle chovají jako DSP nabízející zároveň vlastní adserving, off-site i on-site analytiku, mnohdy ještě včetně vlastního řešení e-shopu včetně skladového hospodářství a účetnictví. O další služby pak tyto “one-stop-shopy” doplňují menší firmy, které jsou schopny svými aplikacemi získat o uživatelích další data nebo je naopak lépe využít pro cílení nebo analytiku. Největší komunikační hit současnosti, tedy sociální média, v pojetí těchto firem v zásadě slouží jen jako zdroj velmi kvalitně popsaných uživatelů. Podobně velmi módní mobilní marketing zatím pro e-commerce evidentně není téma, které by se bralo vážně.

Přímý zásah do růžových brýlí

Letošní dmxeco přineslo v zásadě hlavní tři poznatky: rozdíl v myšlení světa online prodeje a světa online komunikace je obrovský. Práce s daty v online reklamě, tedy té komunikační agenturní části, je tristní, přitom vedle ležící obor digitálního prodeje, u nás reprezentovaný např. Slevomatem či Mallem, je v ní relativně daleko. Platí to jak např. pro sociální média (jejich měření, analýze a práci s daty se bude věnovat letošní Social Marketers Summit), tak pro e-mailing či displej reklamu, jejíž nákupní model praktikovaný u nás patří do muzea. To je druhé zásadní zjištění, či spíše ujištění – model postavený na slevě, provizi a bonusu reprezentovaný třemi položkami v excelovském postbáji už by skutečně stálo za to svrhnout. Zatřetí, německý trh je opravdu veliký. Buďme rádi, že ho máme za humny a můžeme se jím inspirovat.

 

Total
0
Shares
Další články