Groupon se hodnotí na tři miliardy dolarů. Velké oči?

Podle zdrojů z blízkosti giganta hromadných nákupů (důvěryhodných, jak jinak) usiluje vlastník Grouponu, společnost Groupon Inc., o velkém navýšení kapitálu při zhodnocení firmy na tři miliardy dolarů. Naposledy společnost navýšila svůj kapitál v dubnu, kdy do ní ruský Digital Sky Technologies (DST) investoval 135 milionů dolarů, a od té doby je její celková hodnota blízká miliardě amerických dolarů. Groupon se nicméně po půl roce rozhodl, že ke svému dalšímu rozvoji potřebuje dvojnásobnou až trojnásobnou částku.

Groupon v současnosti operuje ve 230 oblastech a pyšní se dvaceti miliony odběratelů služeb. Navýšený kapitál má umožnit najmout nové zaměstnance a expandovat do více měst. Dále se hovoří o záměru jeho zástupců odrazit alespoň dočasně snahy Yahoo, Googlu či Amazonu společnost skoupit. Spekuluje se také, že se současní vlastníci Grouponu snaží zajistit, aby si případným budoucím prodejem společnosti v budoucnu ještě více polepšili.

Pro a proti Grouponu

Nedávno jsme se snažili předpovědět budoucnost Facebooku a Googlu, teď tedy přišla řada na Groupon. Klíčovou otázkou je, zda má Groupon opravdu tolik prostoru k expanzi, jak si myslí. V Americe se to jen hemží žhavými geolokačními službami, které začínají okupovat i jeho prostor zajímavých nabídek v oblasti zábavy, dobrého jídla, relaxace či sportu. Oproti Grouponu mají přitom nabídky od služeb jako Facebook Deals či Yelp dvě nesporné výhody: efektivně pracují s přesnou geografickou polohou svých uživatelů a nenutí je čekat, až nabídku využije určitý počet osob.

Naproti tomu dealy nabízené Grouponem získávají mezi některými Američany spíše negativní reputaci. Ukazuje se, že padesátiprocentní a vyšší slevy nabízejí často podniky v úpadku, které se zoufale snaží dosáhnout alespoň na nějaké zisky, případně společnosti zcela nové, které ještě neposkytují dostatečně kvalitní službu. I když ani Grouponu nelze upřít, že se svou pověst snaží aktivně vylepšovat. Pořádá například nejrůznější semináře pro podnikatele, kteří chtějí jeho prostřednictvím nabízet své služby.

Bude mu ale toto úsilí spolu s navýšeným kapitálem (pokud ho získá) v budoucnu stačit, nebo jej převálcují konkrétněji zacílené geolokační služby?

Via MP, BI