Google zveřejnil Zeitgeist 2010. Co jsme googlili nejvíc?

Hned na inovované a proti předchozímu roku uživatelsky příjemnější homepage Zeitgeistu na návštěvníky čeká povedená virtualizace pěti nejhledanějších – a tedy největších – událostí roku. Těmi se podle Googlu staly fotbalový šampionát v JAR, olympiáda v Kanadě, zemětřesení na Haiti, ropná skvrna v Mexickém zálivu a mrak sopečného prachu pocházející z Islandu. Snadno si můžete porovnat, kdy a na jakých kontinentech a vzbudilo dané téma největší rozruch.

Pět hlavních kategorií

Na grafu je vidět třeba to, že zatímco o mistrovství světa ve fotbale se zajímala téměř celá Afrika, mrak ze sopečného prachu donutil zejména Evropany, aby sledovali internet. Výrazy, které lidé ve srovnání s loňským rokem hledali globálně nejvíce, byly Chatroulette, iPad či Twitter, zájem naopak nejvíce pohasl o prasečí chřipku.

Česku vládne Facebook a Praha

Největším skokanem žebříčku pro Českou republiku se v letošním roce stalo heslo „facebook přihlášení“, je tedy vidět, že popularita Facebooku se u nás stále zvyšuje. Nadšený může být i režisér Jan Svěrák, jehož film „Kuky se vrací“ se ve skokanech umístil hned na druhém místě. Výsledek je to rozhodně veselejší než v minulém roce, kdy se do tohoto výběru probojoval i výraz úřad práce.

Pětici nejhledanějších slov na Google.cz letos tvořila hesla Praha, Facebook, mp3, TV a YouTube. Do první desítky se dostaly také firmy Nokia a O2. Pro zajímavé srovnání se vyplatí zabrousit i do zmíněné loňské statistiky, jíž vévodila slova mp3, free, video, TV a YouTube. Pro pořádek dodejme, že nejhledanější českou celebritou se stal Vladimír Dlouhý.

Obzvlášť pro oblast elektronické komerce bude jistě zajímavý žebříček nejhledanějších výrazů v nakupování, který vypadá násedovně: nábytek, boty, oblečení, obuv, hodinky, Nike, Adidas, Tesco, outlet, plavky. Letošní statistika nicméně obsahuje i seznam největších skokanů v mobilu (iPad, MS 2010, volby, Avatar, OVI) nebo nejvyhledávanějších zpravodajských médií (iDnes, Blesk, Deník, Aha, Lidovky).

Jiný kraj, jiný mrav? Jak kde

Pohled do zahraničí ukazuje spoustu podobností, ale také odlišností. Zatímco například v sousedním Rakousku je stejně jako u nás nejhledanější dvojicí název hlavního města a Facebook, přičemž obdobně je tomu i v Německu (Facebook, YouTube, Berlin), Polsko potvrdilo svou facebookovou nezávislost a do čela hledaných výrazů se postavil tamní konkurent největší sociální sítě Nasza-klasa.pl. Facebook se vůbec nedostal do první desítky a i mezi skokany skončil až na desátém místě s obrovským odstupem za ostatními. V USA i ve Velké Británii patří mezi největší skokany Chatroulette, stejně jako v Německu a Rakousku.

Via Zeitgeist