Google Zeitgeist: Čím letos žilo Česko podle vyhledávaných slov

Tradičně nejdůležitější jsou mezi vyhledávacími dotazy ty, které si za daný rok polepšily nejvíce, takzvaní skokani. Alespoň pokud jde o odhalování trendů. Google nám i letos přináší seznam deseti největších skokanů z českého vyhledávání – a oproti několika letům zpět jde o zajímavou změnu. Zatímco dříve bývaly nejvýš nové technologie a trendy populární mezi pokročilejšími uživateli, nyní se skladba výsledků posunuje směrem k mainstreamu. Největší zastoupení mají mezi skokany televizní reality show následované počítačovými hrami, sportem a politickým a veřejným životem.

Skokani ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. Hotel Paradise
  • 2. Farma
  • 3. Diablo 3
  • 4. ČT4
  • 5. Hlas Česko Slovenska
  • 6. Howrse
  • 7. Zerg Rush
  • 8. PrimaPLAY
  • 9. Anonymous
  • 10. volby 2012

„Je zajímavé, že zatímco před pár lety obsahoval žebříček skokanů převážně nové technologie, které hledali pokročilí uživatelé, v průběhu posledních let se trendy v nejvyhledávanějších dotazech změnily. Přibylo totiž mnohem více běžných uživatelů,“ komentuje žebříček skokanů Janka Zichová, PR manažerka českého Googlu, a dodává: „S touto změnou se logicky změnily i samotné dotazy a jejich zaměření. Letos vede TV obsah zejména v podobě reality show a sportu a také politické dění. Ale stále ještě přetrvává i určitý zájem o online hry.“

Pokud byste si snad nebyli v některých případech jistí, o co se jedná – Hotel Paradise, Farma a Hlas Česko Slovenska jsou české reality show, PrimaPLAY je online archiv pořadů TV Prima a ČT4 sportovní kanál České televize, který nonstop vysílá svůj program také online. Howrse a Diablo 3 jsou letošní úspěšné herní tituly a Zerg Rush je vtipná hříčka v Googlu, v níž vám zlí vetřelci začnou ničit stránku výsledků a vy ji před nimi musíte co nejdéle ochránit. Anonymous je stále známější decentralizované hackerské uskupení, o kterém nedávno vyšel dokument We Are Legion, a volby 2012 se týkají doplňovacích voleb do Senátu a voleb do místních samosprávných orgánů. Přestože se do žebříčku skokanů letos vešly hned tři hry, ještě loni tvořily plnou polovinu.

Nejhledanější z nejhledanějších

A jak dopadly výsledky, pokud se zaměříme na absolutní zisky? Odpovíme hádankou. Víte, který web má v západním světě na svědomí kolem pětiny všech zobrazených stránek a celosvětově miliardu uživatelů? Ano, tušíte správně, nejpopulárnější bylo vyhledávání Facebooku, sociální sítě Marka Zuckerberga. Že uživatelé často používají Google namísto adresového řádku, o tom svědčí i další místa v žebříčku. Dotazů, které jsou víc než jen názvem konkrétní služby, je v žebříčku nejpopulárnějších hledání jen polovina.

Nejhledanější ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. Facebook
  • 2. YouTube
  • 3. překladač
  • 4. iDNES
  • 5. IDOS
  • 6. Aukro
  • 7. mapy
  • 8. sms zdarma
  • 9. tv program
  • 10. počasí

A nyní již k dílčím žebříčkům. Napříč různými kategoriemi se nejpopulárnější osobností v českém Googlu stal letos David Rath. Zajímavé ale je, že v žebříčku věnovaném politikům jej předehnal Vladimír Franz, který je sice kandidátem na prezidenta republiky, politikem v pravém slova smyslu zatím ale rozhodně není. David Rath se ovšem mezi českými osobnostmi stal největším skokanem a oslavy v Litoměřicích jistě budou stát za to. I v mezinárodní konkurenci jej předběhla pouze Whitney Houston.

Největší skokani mezi známými osobnostmi ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. Whitney Houston
  • 2. David Rath
  • 3. Felix Baumgartner
  • 4. Michael Clarke Duncan
  • 5. Adele
  • 6. Aneta Savarová
  • 7. Macaulay Culkin
  • 8. Lana Del Rey
  • 9. Sarah Burke
  • 10. Michael Phelps

Nejhledanější politici ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. Vladimír Franz
  • 2. David Rath
  • 3. Václav Klaus
  • 4. Tomio Okamura
  • 5. Karolína Peake
  • 6. Vladimír Dlouhý
  • 7. Jan Fisher
  • 8. Miloš Zeman
  • 9. Karel Schwarzenberg
  • 10. Kristýna Kočí

Největší skokani mezi lokálně známými osobnostmi ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. David Rath
  • 2. Aneta Savarová
  • 3. Ornella Štiková
  • 4. Jaro Slávik
  • 5. Ivanna Benešová
  • 6. Vladimír Franz
  • 7. Tamara Koubová
  • 8. Nela Slováková
  • 9. Celeste Buckingham
  • 10. Radoslav Brzobohatý

Nejhledanější událostí roku se stalo fotbalové EURO, nejpopulárnějším sportem na Googlu nicméně byl hokej. Fotbal si musel vystačit až se druhým místem. Třetí tenis měl svého zástupce na čele žebříčku nejhledanějších olympioniků, který letos zcela zaslouženě ovládla Petra Kvitová. Čelní umístění iDnes, Blesku, Novinek a Aha! mezi vyhledávanými médii zase jasně hovoří o tom, že pozice bulvárně laděného zpravodajství je v Česku neotřesitelná.

Nejhledanější “2012” ve Vyhledávači Google v Česku za rok 2012

  • 1. EURO 2012
  • 2. olympijské hry 2012
  • 3. Velikonoce 2012
  • 4. kalendář 2012
  • 5. filmy 2012
  • 6. volby 2012
  • 7. zákoník práce 2012
  • 8. jarní prázdniny 2012
  • 9. MS hokej 2012
  • 10. London 2012

Nejhledanější olympionici

  • 1. Petra Kvitová
  • 2. Roman Kreuziger
  • 3. Andrea Hlaváčková
  • 4. Tomáš Berdych
  • 5. David Svoboda
  • 6. Jaroslav Kulhavý
  • 7. Denisa Rosolová
  • 8. Markéta Sluková
  • 9. Simona Baumrtová
  • 10. Klára Zakopalová

Nejhledanější sporty

  • 1. hokej
  • 2. fotbal
  • 3. tenis
  • 4. snowboard
  • 5. zumba
  • 6. fitness
  • 7. pilates
  • 8. golf
  • 9. florbal
  • 10. kulturistika

Nejhledanější média

  • 1. iDNES
  • 2. Blesk
  • 3. Novinky
  • 4. Aha
  • 5. ČT 24
  • 6. Evropa 2
  • 7. Česká Televize
  • 8. Prima
  • 9. tn.cz
  • 10. iHNed

Žebříček věnovaný radám „jak …“ si letos vcelku rovnoměrně rozdělili muži se ženami. Vedoucí „jak zhubnout“ může trápit i některé pány, druhé „jak sbalit holku“ ale asi nebude zajímat více než pár procent žen. Ženy se s dotazem „jak sbalit kluka“ spokojily s místem osmým, z čehož lze usoudit, že si buď ve svádění vedou podstatně lépe než muži, nebo místo Googlu konzultují raději s kamarádkami. Osmé místo v balení alespoň dámy dohánějí desátým „jak otěhotnět“. Pánové skóre zčásti dotahují sice nudným, ale zato velmi klasickým „jak uvázat kravatu“ na pátém místě. „Jak vydělat peníze“ na místě čtvrtém pak povšechně ukazuje na mělkost a povrchnost české postmoderní kapitalistické společnosti.

 Nejhledanější se slovem “Jak”

  • 1. jak zhubnout
  • 2. jak sbalit holku
  • 3. jak zjistit heslo
  • 4. jak vydělat peníze
  • 5. jak uvázat kravatu
  • 6. jak zrušit facebook
  • 7. jak napsat životopis
  • 8. jak sbalit kluka
  • 9. jak psát web
  • 10. jak otěhotnět

Nejhledanější spojení s “Co je”

  • 1. co je tablet
  • 2. co je andy
  • 3. co je acta
  • 4. co je iban
  • 5. co je rpsn
  • 6. co je spam
  • 7. co je prohibice
  • 8. co je dohazovač
  • 9. co je google+
  • 10. co je plugin

Nejhledanější jídlo

  • 1. dorty
  • 2. kuskus
  • 3. pizza
  • 4. sushi
  • 5. muffiny
  • 6. cheesecake
  • 7. rizoto
  • 8. tiramisu
  • 9. gnocchi
  • 10. bramboráčky

Nejhledanější televizní pořady

  • 1. Hotel Paradise
  • 2. Prostřeno
  • 3. Partička
  • 4. Hlas Česko Slovenska
  • 5. Vyprávěj
  • 6. Ulice
  • 7. Show Jana Krause
  • 8. Kluci v akci
  • 9. Farmář hledá ženu
  • 10. Ano, šéfe!

Nejhledanější zvířata

  • 1. pes
  • 2. krtek
  • 3. ryby
  • 4. gorila
  • 5. albatros
  • 6. opice
  • 7. hroch
  • 8. tygr
  • 9. žirafa
  • 10. liška