Google ustoupil a v Evropě změní vyhledávání, vyhne se tak pokutě

Evropská komise začala Google vyšetřovat kvůli jeho vyhledávání koncem roku 2010 a první závěry se objevily zhruba o rok později. Další jednání mezi komisí a Googlem pak vyvrcholila minulý týden, když společnost předala příslušným orgánům návrhy opatření, kterými se chce s námitkami evropských úřadů vyrovnat.

Včera a předevčírem některá média přinesla zprávu, že Evropská komise na návrhy Googlu pravděpodobně přistoupí. To by znamenalo především ukončení vyšetřování a to, že by Google nemusel platit žádnou pokutu, protože by nebyl formálně shledán vinným z porušování pravidel hospodářské soutěže. Jde o využití ustanovení článku 9 nařízení Rady 1/2003, podle kterého takový smír je pro vyšetřovanou společnost právně závazný. Pokud by Google podmínky sjednané postupem podle článku 9 porušil, může komise ve vyšetřování pokračovat. Pokuta, které se článkem 9 vyšetřovaný vyhne, může být udělena až ve výši 10 procent ročních globálních příjmů.

Podle zdrojů „blízkých jednání Googlu s komisí“ má právní závaznost nápravných opatření navrhovaných Googlem být v případě, že budou uznána za dostatečná, stanovena na pět let. Ještě před finálním schválením dohoda ale musí projít zhruba měsíčním testem, kdy se k její podobě bude vyjadřovat konkurence a další odborníci. Až poté by se případné změny projevily v samotném vyhledávání.

Označování, odkazy na konkurenci a aukce pro vertikální vyhledávače

Zdroje říkají, že změny by se měly týkat vyhledávání Googlu pouze na území EU, při přístupu odjinud se neprojeví. Nebudou se také nijak dotýkat algoritmů Googlu, spíš půjde o několik drobných úprav v uživatelském rozhraní a zobrazování vyhledávacích výsledků.

První změnou je, že tam, kde Google odkazuje na svoje vlastní služby, bude takový odkaz viditelně označen. Dále pak při vyhledávacích dotazech, které budou zasahovat do tzv. vertikálního vyhledávání, ale nepůjde o služby, za které Google vybírá peníze, bude Google na každý jednotlivý odkaz na svou vlastní službu zobrazovat tři odkazy na konkurenci. Zde jde například o služby Google+ Local či Google News, kde se za zahrnutí odkazů v nich Googlu nic neplatí. A za třetí tam, kde Googlu prodejci za zahrnutí odkazů platí, například v případě prodeje letenek nebo služby Google Shopping, dostanou konkurenti formou aukce možnost koupit si prostor pro sebe a své vlastní odkazy.

Podobně jako v USA, kde nedávno Federální obchodní komise ukončila jiné antimonopolní vyšetřování Googlu, dostanou uživatelé Google AdWords možnost exportovat své kampaně nebo je propojovat s kampaněmi na jiných platformách.

Hrozí vyšetřování Androidu?

Herbert Hovenkamp, bývalý poradce Googlu a profesor na University of Iowa, si myslí, že opatření jsou mírná a konkurentům Googlu pravděpodobně příliš nepomohou: „Otázka, kterou si musíte položit, zní takto: Změní označování chování spotřebitelů? Pokud odpověď je, že nikoliv, potom také nepomůže Bingu ani jinému vyhledávači.“

S tím, jak se Googlu daří odvracet jedno nebezpečí, se ale na obzoru objevuje jiné. Evropská komise obdržela v posledních týdnech námitky proti systému Android, jmenovitě proti tomu, že povinným předinstalováváním aplikací Googlu u výrobce, kterým je použití Androidu podmíněno, společnost zněužívá své dominantní postavení. Komise v nejbližších měsících rozhodne, zda na základě těchto námitek spustí další vyšetřování. Prozatím se její komisař pro záležitosti konkurence Joaquín Almunia pouze vyhýbavě vyjádřil, že Android úřad již zkoumal v rámci probíhajícího antimonopolního šetření z roku 2010.