Google: Programy na blokování reklamy nám pomáhají

Největší reklamní moloch internetu, společnost Google, má údajně radost z programů blokujících reklamu. Alespoň tak reagovala na zprávy o uvedení potřebných rozšíření pro jeho prohlížeč Chrome. Do jisté míry to zavání trochu přehnanou snahou zachovat si tvář, argumenty Googlu ale mají něco do sebe. Ovšem jen do chvíle, než se člověk trochu zamyslí.

Méně otravné reklamy

„V Googlu o tom hodně přemýšlíme, protože vyděláváme téměř všechny peníze na reklamě. Není pravděpodobné, že by se blokovače dostaly do takové pozice, aby ohrožovaly reklamní trh, protože pokud je reklama tak otravná, že jí velká část populace chce blokovat, pak se musí reklama stát méně otravnou,“ prohlašuje technický ředitel Googlu Linus Upson.

To se hezky poslouchá a zní to i celkem logicky. Stejně pravděpodobný je nicméně prostý fakt, že Google by se svými pouhými několika procenty na trhu prohlížečů rád trochu stáhl čtvrtinový podíl Firefoxu od Mozilly. Ten je populární i díky svým možnostem v blokování reklamy a Googlu by jistě nepomohlo, kdyby začal vývojářům zakazovat z pohledu uživatele užitečná rozšíření.

Zvítězí trh, nebo lenost?

„Vždy zde bude skupina lidí, kteří z osobních důvodů chtějí reklamy blokovat. Ale pokud na straně reklamy odvedeme dobrou práci, nebudou je chtít blokovat. Nakonec je shledají celkem užitečné. Myslím, že tu bude pěkná rovnováha. Pokud bude reklama příliš agresivní, pak budou blokovače více oblíbené a společnosti budou s reklamou agresivní méně. Trh si to vyřeší,“ dodává Upson.

My sami doufáme, že to tak je. Řeči o užitečnosti reklamy ale moc přesvědčivě neznějí a jak mnozí trefně připomínají, hlavním důvodem, který rozhoduje o rozšířenosti blokovačů reklamy, je hlavně lenost a neznalost uživatelů. Většina z nich prostě vystačí s tím, co jim prodejce dá do ruky, a více se nestarají. Je proto otázkou, zda by přístup Googlu byl stále tak vřelý, kdyby nemusel bojovat o každé procento.

S rozšířeními pro prohlížeč Chrome přichází známá firma Mountain View Chocolate Factory, která úspěšně vyvíjí podobné aplikace především pro Firefox. Tam mezi nejoblíbenější aplikace dlouhodobě patří mimo jiné právě AdBlock Plus, nástroj pro odhánění otravné reklamy.

Via Register