Google loni díky dobrému závěru poprvé utržil přes 50 miliard

Google včera oznámil hospodářské výsledky, ze kterých vyplývá, že za sebou má povedené poslední čtvrtletí a další úspěšný rok. Řeč navíc byla i o některých plánech do budoucna v oblasti Knowledge Graphu a o statistikách YouTube. Výsledky tentokrát bohatě předčily očekávání analytiků.

Google v posledním loňském čtvrtletí překonal očekávání, a to ne jen tak ledajaká, ale přímo ta od analytiků z Wall Street. Zatímco finančníci společnosti předpovídali příjmy za říjen, listopad a prosinec na úrovni 12,36 miliardy dolarů, skutečnost byla k provozovateli nejznámějšího vyhledávače skoro o 2 miliardy štědřejší, když mu nadělila hned 14,2 miliardy.

I díky těmto nečekaně dobrým výsledkům za poslední čtvrtletí se Googlu povedlo poprvé v historii a zhruba 14 let od založení překonat magickou hranici ročních příjmů 50 miliard dolarů. Za loňský rok se počítadlo zastavilo na 50,2 miliardy, což v “after hours” obchodování vyneslo akcie o čtyři procenta vzhůru. A to i přesto, nebo možná snad díky tomu, že dříve během denního obchodování jejich cena v očekávání tiskové konference klesala. Do této chvíle, několik hodin před počátkem běžného denního obchodování dnešního, si akcie oproti včerejší uzavírací ceně polepšily dokonce o více než pět procent.

Mobilní reklama se lepší

Ne všechno se ale loni dařilo Googlu tak, jak by si představoval. Příjmy sice rostly a 14,2 miliardy dolarů za poslední čtvrtletí bylo o 36 procent víc než o rok dříve (a o osm procent víc, než v předchozím čtvrtletí), klesal ale jiný ukazatel, který je neméně důležitý. Jde o cenu za proklik, která dlouhodobě padá již delší dobu. V prvním čtvrtletí roku 2012 začínala o osm procent níže než na počátku roku 2011, na konci roku si ale o dvě procenta polepšila uzavřela meziročně o šest procent níž.

To je pro Google a jeho akcionáře do jisté míry dobrou zprávou. Klesající cenu za proklik odborníci přisuzují tomu, že Google nedokáže dostatečně dobře monetizovat narůstající základnu mobilních uživatelů. Mobilní reklamy sice nabízí, ceny jsou ale podstatně nižší než na desktopu, což celkový průměr CPC s narůstajícím objemem mobilních reklam táhne dolů. Přestože povedené poslední čtvrtletí může být zčásti způsobeno i v říjnu vrcholící americkou volební kampaní a následnými vánočními svátky, naznačuje, že by se trend mohl obracet, že společnost pomalu začíná přicházet na to, jak se v mobilní reklamě pohybovat, a že mobilní uživatelé se pro Google stávají plnohodnotným zdrojem příjmů.

Mnohem lépe než ceně za proklik se dařilo druhému důležitému ukazateli. Počet placených prokliků se Googlu podařilo ze třetího na čtvrté čtvrtletí zvednout o devět procent a meziročně dokonce o 24 procent. Právě zvýšenému počtu placených prokliků lze přisoudit rostoucí příjmy Googlu i při snížené ceně za proklik.

Knowledge Graph má za sebou procento práce, říká Page

Polepšil si i YouTube, který je podle slov viceprezidenta Googlu Nikeshe Aurory k dispozici na 400 milionech mobilních zařízení. Co je ale důležitější, YouTube se zvedly příjmy u top 100 inzerentů Googlu, od nichž videoportál vybral za celý rok 2012 o 50 procent víc než v roce 2011. Uživatelé v roce 2012 trávili průměrně na YouTube sledováním videa 4 miliardy hodin měsíčně. Pro “lepší” představu je to zhruba 456,5 tisíce let videa každý měsíc. Pokud bychom se podívali takhle daleko do minulosti, narazíme na společnost lovců sběračů, kteří jako první v prokázané historii začínali používat kamenné hroty na svých oštěpech.

Šéf Googlu Larry Page se ve své řeči věnoval projektu nazvanému Knowledge Graph. Jistě jste si všimli, že při vyhledávání se na pravé straně vedle klasických výsledků zobrazuje na některé vyhledávací dotazy rámeček s informacemi o vyhledávaném objektu. Právě tyto rámečky jsou součástí Knowledge Graphu, který v současnosti čítá zhruba 570 milionů objektů (lidí, míst a dalších) a 18 miliard informací o nich a vztazích mezi nimi. Přestože jde o pěknou řádku, Page má plány mnohem větší a společnost podle něj má v práci na Knowledge Graphu za sebou pouze jedno procento. V podávání odpovědí na otázky tedy Google, zdá se, rozhodně nemá malé plány.

Total
0
Shares
Další články