Google bude upozorňovat, kde odstranil odkazy dle “práva být zapomenut”

Google vyjde vstříc Evropě a bude z výsledků vyhledávání odstraňovat osobní informace, které jsou v souladu s rozhodnutím Soudního dvora EU neadekvátní či irelevantní. Tam, kde takové odkazy odstraní, ale chce o tomto rozhodnutí informovat uživatele..

Google nelenil a na nedávné rozhodnutí Soudního dvora ve věci odkazů ve vyhledávání zareagoval webovým formulářem, kde může o odstranění informací z vyhledávání požádat úplně každý. Žádostí společnost od rozhodnutí soudu dostala nejméně 41 tisíc (toto číslo Google zveřejnil minulý týden).

Na odstranění z vyhledávání je právní nárok jen tehdy, pokud povaha informací odpovídá podmínkám stanoveným soudem, tedy jde o informace “neadekvátní, nerelevantní nebo již nerelevantní”. Zároveň ale nesmí být dán veřejný zájem na dostupnosti těchto informací. Pokud by veřejný zájem existoval, měly by odkazy ve vyhledávači být zachovány.

Podle informací Guardianu Google také plánuje, že na odstraněné odkazy bude upozorňovat na stránce výsledků, kde by se jinak nacházely. Upozornění bude podobné jako to, které Google zveřejňuje, odstranil-li odkazy na hudbu či jiný autorsky chráněný materiál podle autorskoprávní ochrany USA, tedy zákona Digital Millennium Copyright Act.

DMCA google

Zároveň Google údaj o celkovém počtu přijatých žádostí a počtu těch žádostí, kterým vyhověl, bude zveřejňovat v rámci své pololetní zprávy Transparency Report. Veřejnost tak bude sama moci posoudit, jakým způsobem společnost nově nabyté právo evropských občanů v praxi aplikuje.

Pro rozhodování složitějších případů Google ustanovil speciální sedmičlennou komisi, jejímiž členy jsou například Eric Schmidt a zakladatel Wikipedie a hlasitý kritik rozhodnutí evropského soudu Jimmy Wales. Smyslem činnosti komise bude hledat v jednotlivých případech rovnováhu mezi právem jednotlivce na odstranění odkazů a veřejným zájmem společnosti na jejich zachování.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nástroj od Googlu pomůže odhalit, jak různé online kanály směřují k nákupu

Úloha různých online kanálů na rozhodnutí zákazníka provést či neprovést nákup produktu nebo služby se může lišit zemi od země a odvětví od odvětví. Nový nástroj od Googlu se snaží marketérům pomoci identifikovat, v jaké části "nákupního trychtýře" různé online kanály působí, zatím bohužel bez dat o České republice.