Geo-aplikace, budoucnost mobilní reklamy

Stále více lidí objevuje kouzlo aplikací využívajících informace o jejich poloze, a s tím, jak opadají zábrany a obavy o bezpečnost, prudce roste také jejich reklamní potenciál. Celá mobilní reklama očekává v následujících letech období své zlaté horečky – z hodnoty 160 milionů dolarů z roku 2008 se má dostat až na 3,1 miliardy dolarů v roce 2013. Zatímco podle některých na tom má mít hlavní podíl vyhledávání, jiní označují za její budoucnost právě geo-aplikace a jejich vysoce relevantní, přesně lokalizovaný obsah.

Nikdo nesmí chybět

Tomu odpovídá také zájem velkých hráčů i úplných nováčků. Facebook upravil podmínky nastavení soukromí, aby geo-aplikacím vytvořil patřičné prostředí, Google a Microsoft pokračují v jejich integraci do svých mapovacích a mobilních systémů, Twitter zase koupil firmu Mixer Labs, která tyto aplikace pomáhá vyvíjet. Ostatně pro iPhone, který se o rozšíření nového trendu zasloužil nejvíce, již existují stovky geograficky zaměřených programů ke stažení.

Právě v nastávajícím roce 2010 se má nově představit celá řada služeb, které určení místa pohybu účinně využívají. Jedním z poměrně nových, ale pořádně velkých hráčů je i japonská reklamní platforma AdLocal, která nyní začala fungovat ve Spojených státech a má i další plány na expanzi. Umožňuje obchodníkům a podnikatelům samostatně si vytvářet reklamy podle vlastní potřeby a pak je nahrávat do centrální databáze ke zveřejnění.

Reklama na míru

V jednoduchém wizardu AdLocal si firmy samy mohou řídit poměrně propracované a hlavně velice aktuální kampaně – libovolně přidávat obraz, text, aplikace či odkazy, prakticky kdykoli měnit a upravovat obsah. Systém se pak sám postará o to, že vše předává dál do mobilních telefonů lidí, kteří se podle GPS nacházejí v požadované oblasti. Obvykle tedy nejblíže konkrétnímu obchodu nebo akci, ale možnosti cílení jsou samozřejmě širší, třeba na místa s „dobrou adresou“.

Podle společnosti Cirius Technologies, která za projektem stojí, zaznamenali inzerenti využívající AdLocal meziroční nárůst počtu kliknutí na svůj odkaz o masivních 395 procent poté, co přešli od lokálně necílené mobilní reklamy. V Japonsku firma působí od roku 2006 a ze všech konkurentů má největší podíl na tamním koláči 1 miliardy dolarů z mobilní reklamy. Není divu, že si troufá i na extrémně konkurenční americký trh.

Peníze kontra zábava

Starých i nových společností se však v tomto odvětví objevuje nespočet a zdaleka ne všechny cílí primárně na reklamu. Zajímavým start-upem je například Flook, hravý koncept pro sdílení elektronických pohlednic. Umožňuje vytvářet, třídit a sdílet obrázky z míst, která navštívíte. K těm vždy přiřadí přesně souřadnice a uživatelům Flooku se pak zobrazují obrázky z míst, kterým jsou právě nejblíže. Základním kritériem je tedy vzdálenost, dají se ale měnit a systém se sám učí rozpoznávat, jaké obrázky vás zajímají.

K pohlednicím lze přiřazovat i text a k místu každého obrázku vás může navést navigace nebo GoogleMaps. Lze je také rozesílat e-mailem či automaticky uploadovat na Twitter. Systém je teprve v plenkách, takže jeho databáze je jen velice omezená a nemá ani žádné cílené využití, byť nás napadá hned několik možností. Ostatně uživatelé hledající místo reklamy spíš zábavu už jistě na něco přijdou.

Via isedb, TC