Funguje v ČR princip „zaplať, kolik chceš“?

V době, kdy je nelegální získání filmů, hudby nebo videoher díky internetu stále snazší, zkoušejí jejich autoři různé alternativní typy distribuce. Model „zaplať, kolik chceš“ zkusila jako jedna z prvních hudební skupina Radiohead před dvěma lety, v herním světě pak platí za nejlepší ukázku tohoto principu titul World of Goo od společnosti 2D Boy. Šlo o nezávisle vyvíjenou a vydanou hru, jejíž autoři zprovoznili systém libovolné ceny pouze na krátké časové období, během něhož ale získali obrovské množství zákazníků – ačkoliv se řada z nich rozhodla zaplatit pouhý 1 cent, i tak byl experiment úspěšný.

První pokus s Daemonicou

Česká společnost Cinemax se rozhodla zkusit takto prodávat jeden ze svých starších titulů, hru jménem Daemonica. Její aktuální maloobchodní cena činí 199 Kč, Cinemax umožňuje skrze speciální stránku hru koupit klidně za korunu. Platba probíhá skrze kreditní kartu nebo PayPal, zákazník následně obdrží odkaz ke stažení hry ve velikosti jednoho CD

Vedoucí studia, Lukáš Macura, nyní na blogu zveřejnil výsledky akce za prvních pět dní. Je pozitivně překvapen zejména z ohlasu i zájmu, negativně naopak z velikosti podílu nejnižších zaplacených částek, který činí více než třetinu, 38%. Vzhledem k tomu, že PayPal si nechává z každé transakce poměrnou část, která se zvyšuje u nízkých plateb, nedorazí na účet autorů ani koruna z jakékoliv platby menší, než 10 Kč.

Zaplať, kolik chceš

Úspěch či neúspěch?

Lukáš Macura považuje relativně vysoký poměr nejnižších zaplacených částek za zklamání. V kontextu úspěšnosti prodeje World of Goo ale nabírají zveřejněná čísla jiný dojem – podle výsledků, jejichž obsáhlou analýzu zveřejnil 2D Boy na svém blogu, není takové procento velmi nízkých plateb nijak zarážející. Jak jsme předeslali v úvodu článku, výrazné procento zákazníků zaplatilo pouhý jeden cent a to v době, kdy se hra prodávala za plnou cenu 5 dolarů. Konkrétně šlo o téměř 30% (!) zákazníků a řada dalších nezaplatila o mnoho více – podívejte se na detailní rozpis výsledků, získaný po prvním týdnu prodejní akce.

Jaký je váš pohled na tento distribuční model? Může fungovat i v našich podmínkách, nebo se tak autoři vystavují příliš velkému riziku, a nakolik záleží na kvalitě distribuovaného díla?