Firefox i Chrome umožní vypnout cílenou reklamu

Přesně prvního prosince minulého roku spatřil světlo světa dokument zaměřený na soukromí lidí v prostředí internetu, který zpracovala americká Federální obchodní komise. Kromě řady jiných doporučení komise navrhla prohlížečům, aby vytvořily funkci „Do Not Track“, tedy možnost v nastavení, která by efektivně zabránila reklamním sítím sbírat data o internetové aktivitě uživatelů a na jejich základě zobrazovat reklamu podle této aktivity cílenou.

Komise si přitom uvědomovala, že přístup uživatelů k cílené reklamě se velmi liší. Zatímco jedni o ní vědí a jsou vášnivými odpůrci, jiní ji berou jako možnost, jak jim mohou být zprostředkovány personalizované informace o zajímavých produktech a službách. Další velká skupina uživatelů internetu o sběru dat pro tyto účely vůbec netuší, a nezanedbatelná není pravděpodobně ani ta část uživatelů, která o sběru dat sice ví, ale nedokáže plně zhodnotit rizika a dopady, které tento sběr s sebou přináší.

Chrome přišel s nástavbou pracující s cookies

Nástavba pro Chrome navazuje na addon, který před dvěma lety Google vytvořil do všech majoritních prohlížečů, aby lidem umožnil vyhnout se sledování aktivity v rámci své reklamní sítě AdSense pomocí cookies. Na podobném principu nyní funguje i Keep My Opt-Outs, která automaticky zablokuje sledování od všech reklamních sítí, které již tuto možnost nabízejí v rámci seberegulace. Oproti dostupným řešením spočívá výhoda v tom, že vypnutí sledování je nastaveno přímo v prohlížeči, nedojde tak k jeho zrušení v případě, že si uživatel smaže cookies.

Google nicméně upozorňuje, že nástavba může změnit lidem k horšímu jejich zkušenost s reklamou. Systémy jim budou nabízet obecnou kontextovou reklamu bez cílení, tedy méně zajímavou, a pravděpodobně také budou častěji zobrazovat stejnou reklamu vícekrát.

Mozzila na to jde od lesa

S úplně jiným řešením přišla Mozzila pro Firefox. Sledování aktivity uživatelů chce řešit speciálním záhlavím zpráv, kterými prohlížeč komunikuje s webovou stránkou (HTTP hlavička). Pokud bude obsahovat „Do Not Track“ funkci, měla by reklamní síť zaslat na uživatelův počítač pouze nepersonalizované reklamy. Aktivitu sice sledovat bude, ale pouze anonymně pro získání představy o výkonnosti nabídnutých reklam (a kvůli určení závazků plynoucích například z počtu prokliků).

Princip navrhovaného záhlaví od Mozzily

Mozzila si za tento nápad sice vysloužila pochvalu Federální obchodní komise, které se líbí jeho inovativnost, v současnosti je tu ale jeden zásadní problém. Technicky zdatnější již jej jistě odhalili, aby to celé fungovalo, musí spolupracovat i webové stránky a reklamní sítě. V případě, že si nebudou speciálního záhlaví všímat, nebude opatření mít vůbec žádný efekt na ochranu soukromí koncového uživatele.

Pokud jde o Internet Explorer, ten sice zareagoval jako první, když ani ne týden po doporučení komise oznámil, že se bude sledováním aktivity uživatelů zabývat v nové verzi svého prohlížeče Internet Explorer 9, nová verze je ovšem stále v betaverzi. Takže je svým způsobem, alespoň z majoritních prohlížečů, poslední, přestože na začátku byl první.

Celé situace využil i relativně neznámý prohlížeč DuckDuckGo, který začal uživatele lákat na ochranu soukromí. Jeho reklamy založené na tom, že nesleduje jejich aktivitu (např. donttrack.us), mu od svého uvedení zvýšily návštěvnost z 2,5 milionu hledání měsíčně na čtyři miliony.

Via RRW, Google